Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Jeg arbejder som adjunkt ved Institut for Kultur og Læring, Kbh., hvor jeg særligt er optaget af anvendelsen af visuelle metoder og designtilgange på videregående uddannelser og i organisationer. Herunder er jeg tilknyttet underviser- og forskningsgruppen omkring NoVA masteruddannelse (Nordic Visual Studies and Art Education), hvor vi undersøger forskellige hybride undervisningsformater med inddragelse af visuelle- produktioner og metoder.
I mit ph.d. projekt (2018-2022) "Drawing Connections" undersøgte jeg brugen af grafisk facilitering som metode på videregående uddannelser- og organisationssammenhænge. Gennem iterative designeksperimenter afprøvede og videreudvikle jeg metoden med formålet om at producere anvendelsesorienteret viden mhp. på uddannelses- og organisationsudvikling.
Ved siden af min forskning varetager jeg undervisnings- og vejledningsopgaver, særligt på kandidatuddannelserne; It, læring og organisatorisk omstilling (ILOO), Læring og forandringsprocesser (LFP) samt på bacheloruddannelsen Kommunikation og digitale medier. Derudover er jeg semesterkoordinator på 4. semester på Master i Datadrevet organisationsudvikling (MDO), hvor de studerende skal skrive deres afsluttende masterprojekt. Som del af min undervisning er jeg optaget af at skabe gode rammer for kreativ akademisk skrivning, når de studerende skal udarbejde studierapporter.
I mit arbejde på universitetet trækker jeg også på min baggrund som lærer og over 15 års undervisningserfaring i forskellige kontekster, fx i grundskolen, idrætsforeninger og i dansk som andetsprog for voksne. Jeg er optaget af variationer i undervisningsmetoder, som appellerer til forskellige målgrupper, og som giver deltagerne mulighed for at reflektere over, hvordan de selv lærer bedst. Derfor er jeg også medstifter og medlem af den Danske Legetænketank, som har til formål at invitere til legende og kreative tilgange i undervisning og i organisationer.
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
Emergency AI
Jensen, T. E. (PI (principal investigator)), Underbjerg, A. M. (PI (principal investigator)) & Hautopp, H. (PI (principal investigator))
03/02/2025 → 30/06/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Hybrid learning in aesthetic practices in higher education
Buhl, M. (PI (principal investigator)), Dille, M. H. B. (CoI (co-investigator)), Hautopp, H. (CoI (co-investigator)) & Tervo, J. (CoI (co-investigator))
01/06/2022 → 31/12/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Sustainable Development Lab
Sørensen, F. S. (Projektdeltager), Børsen, T. (Projektdeltager), Remmen, A. (Projektdeltager), Hirsbak, S. (Projektdeltager), Larsen, G. (Projektdeltager), Nielsen, R. K. (Projektdeltager), Henningsen, B. S. (Projektdeltager), Meier, F. M. (Projektdeltager), Cenci, A. (Projektdeltager), Jørgensen, M. S. (Projektdeltager), Hautopp, H. (Projektdeltager), Dirckinck-Holmfeld, L. (Projektleder) & Quitzau, M.-B. (Projektleder)
01/02/2024 → 01/02/2025
Projekter: Projekt › Andet
-
Fremtidens Undervisningslokale
Ørngreen, R. (PI (principal investigator)), Jensen, R. G. H. (Projektleder), Hautopp, H. (Projektdeltager), Knudsen, S. P. (Projektdeltager), Sterregaard, J. S. (Projektdeltager) & Vesterheden, L. R. (Projektdeltager)
03/01/2022 → 31/12/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Fieldwork at EuViz 2018: European Conference for Visual Practitioners - in relation to PhD project
Hautopp, H. (PI (principal investigator))
31/07/2018 → 02/08/2018
Projekter: Projekt › Ph.d.-projekt
Fil
-
At skabe, når alt er færdigt: En undersøgelse af dialogiske rum, når studerende arbejder med AI-billedgenerering i designprocesser
Hautopp, H., Knudsen, S. P., Jensen, E. O., Jespersen, J. H. R. & Henningsen, B. S., mar. 2025, I: Tidsskriftet Læring og Medier (LOM). 17, 31, s. 1-38 38 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Exploring Hybrid Learning Formats in a Nordic Master’s Programme in Visual Studies and Art Education
Buhl, M., Dille, M. H. B., Hautopp, H. & Tervo, J., maj 2024, Proceedings of the Fourteenth International Conference on Networked Learning 2024. Cutajar, M., Borg, C., De Laat, M., Dohn, N. B. & Ryberg, T. (red.). Aalborg University Open Publishing, 4 s. (Proceedings of the International Conference on Networked Learning, Bind 14).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
Åben adgangFil4 Downloads (Pure) -
From training to practice: long-term perspectives of graphic facilitation used in organisations
Hautopp, H. & Ørngreen, R., 13 mar. 2024, I: International Journal of Lifelong Education. 43, 2-3, s. 145-162 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil44 Downloads (Pure) -
Toward Organizational Design Principles: An Explorative Interdisciplinary Case Study Investigating Digitally Supported Learning Spaces in Higher Education
Ørngreen, R., Knudsen, S. P., Hautopp, H. & Jensen, R. G. H., 2024, Design, Learning, and Innovation: 8th EAI International Conference, DLI 2023, Aalborg, Denmark, November 6–7, 2023, Proceedings. Brooks, E., Kalsgaard Møller, A. & Edstrand, E. (red.). Springer, s. 203-228 26 s. (Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social-Informatics and Telecommunications Engineering, LNICST, Bind 589).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
-
Afrapportering Fremtidens Undervisningslokale
Jensen, R. H. S., Ørngreen, R., Hautopp, H., Knudsen, S. P., Sterregaard, J. S. & Vesterheden, L. R., 25 jan. 2023, 43 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Rådgivning
Fil220 Downloads (Pure)
Aktiviteter
-
“What have I done?” Exploring Ethos in Collaborative Arts-Based Research and Education
Chemi, T. (Foredragsholder), Henningsen, B. S. (Andet), Hautopp, H. (Andet), Frølunde, L. G. (Andet) & Cuesta, S. G. (Andet)
9 jan. 2025Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
Innovative Learning Spaces – Designing, Developing, and Sustaining Future-Ready Classrooms
Jensen, R. G. H. (Arrangør), Ørngreen, R. (Arrangør), Hautopp, H. (Arrangør) & Knudsen, S. P. (Arrangør)
6 nov. 2023Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
Fil -
Hybrid learning in aesthetic practices in higher education: Development of PBL hybrid learning format with Nordic Master NoVA as a case study
Buhl, M. (Oplægsholder), Dille, M. H. B. (Andet), Hautopp, H. (Andet) & Tervo, J. (Andet)
21 aug. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
PhD defense - Presentation: Drawing Connections - An Exploration of Graphic and Visual Facilitation in Organisational and Higher Educational Contexts.
Hautopp, H. (Foredragsholder)
20 apr. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil -
Presentation of paper at ECEL conference: Teaching visual facilitation and sketching for digital learning design in higher education
Hautopp, H. (Foredragsholder) & Buhl, M. (Foredragsholder)
29 okt. 2020Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil
Presse/medier
-
Debat: Børn skal have plads og rum til at lege
Thorsted, A. C. & Hautopp, H.
17/08/2018
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
STUDERENDE INSPIRERER TIL KUNSTFORMIDLING I BØRNEHØJDE
Ejsing-Duun, S., Skovbjerg, H. M. & Hautopp, H.
20/01/2017
1 Mediebidrag
Presse/medie