Personlig profil

Forskningsprofil

Min forskning er centreret omkring forskning i socialt arbejde med børn, unge og familier i udsatte positioner med fokus på tre hovedområder:

Ulighed, marginalisering og mistrivsel.

I min forskning fokuserer jeg på, hvordan socioøkonomiske, sociodemografiske og sociogeografiske forhold påvirker børn, unge og familiers trivsel, mistrivsel og marginalisering. Dette inkluderer forskning økonomisk fattigdom, særligt børnefattigdom, samt et stærkt fokus på, hvordan samfundsmæssige strukturer eksempelvis i forhold til uddannelsessystemet og i adgangen til hjælp i det sociale system påvirker livssituationen for børn, unge og familier i udsatte positioner. Særligt interesserer jeg mig for børn og unge med fysiske og psykiske handicaps, samt for børn og unges psykosociale trivsel og mistrivsel.

Faglig praksis og implementering

Et andet centralt omdrejningspunkt i min forskning er den faglige praksis i arbejdet md de mest udsatte børn, unge og familier. Dette inkluderer både praksis blandt socialrådgivere mens også blandt lærere, pædagoger og sundhedsplejersker, der er i kontakt med børn og unge og deres familier i deres arbejde. Mit særlige interesseområde er, hvad der former det faglige blik og måden hvorpå fagprofessionelle konstruerer begreber, målgrupper og faglige forståelser i deres arbejde. Særligt er jeg optaget af, hvordan de fagprofessionelle er med til både at reducere og fastholde den sociale ulighed blandt børn og unge.

Social politik og sociale ydelser

Det sidste fokusområde i mn forskning er social politik og sociale ydelser. Her er jeg særligt optaget dels af forebyggende indsatser for børn og unge, samt sociale ydelser til unge og børnefamilier, samt til mennesker med kroniske sygdomme eller handicaps. Dette inkluderer førtidspension, fleksjob, kontanthjælp og uddannelseshjælp.

Undervisningsprofil

Jeg underviser på Masteruddannelsen i Udsatte børn og Unge, Faglig Ledelse, på Socialrådgiveruddannelsen, Kandidatuddannelsen i Socialt Arbejde, samt Kandidat- og Bacheloruddannelsen i Sociologi. En del af min undervisning er undervisning problembaseret læring og projektskrivning, ligesom jeg også varetager undervisning i både kvalitativ (interview, dokumentanalyse og observationsstudier) og kvantitativ metode (spørgeskemaer, registerdata samt statistik på både grundlæggende og øvet niveau). Herudover underviser jeg i faglig praksis med udsatte børn, unge og familier, social politik med fokus på børn og unge, sociale indsatser for udsatte børn, unge og familier, socialt arbejde med børn og unge med handicap samt mistrivsel blandt børn og unge.

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 1 - Afskaf fattigdom
  • Verdensmål 3 - Sundhed og trivsel
  • Verdensmål 4 - Kvalitetsuddannelse
  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed
  • Verdensmål 16 - Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Emneord

  • Sociologi og Sociale forhold
  • Udsatte familier
  • Udsatte børn
  • Udsatte unge
  • Professional practices
  • Implementering
  • Autonomi
  • Inddragelse
  • Fattigdom
  • Handicap
  • Mental trivsel
  • Anbringelser
  • Socialpolitik
  • Trivsel i skolen
  • Sociale patologier
  • Arbejde og Arbejdsmarked
  • Udsatte grupper på arbejdsmarkedet
  • Kontanthjælp
  • Implementering
  • evaluering
  • førtidspension
  • social exclusion
  • Aktivering
  • Faglig praksis
  • Sygdom
  • Sygedagpenge
  • Politik og Administration
  • Policyanalyse
  • kvalitativ metode
  • Kvantitative metoder
  • Professionssociologi: professionaliseringsprocesser, professioner i organisationer, professionelt arbejde
  • Strukturelle ligningsmodeller
  • Social politik
  • Beskæftigelsespolitik

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som stammer fra personprofilernes indhold. Det opdateres løbende med nye registreringer.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.