Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Forskningsområder inden for capacity building
- Organisatorisk og professionel læring
- Kreativitet og æstetisk viden i sociale læreprocesser
- Organisatorisk æstetik, materialitet og de fysiske omgivelsers betydning for læreprocesser
- Praksisfaglighed
- Uddannelsesforskning i et organisatorisk læringsperspektiv
- Evaluering i og af æstetiske, kreative og legende processer
Forskningspraksis
- Aktionsforskning med fokus på læring
- Værkstedet som metode for erfaringsopbyggende organisering af relationer og processer
- Evaluering som en (sam-)skabende reflekterende praksis
- Leg og kunst som erfaringsåbnende virkemidler i samskabende forskningsprocesser
Undervisningsprofil
Uddannelser
- Master i læreprocesser med specialisering i innovation og kreativt læringsdesign (KREA)
- Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser (LFP)
- Gæsteforelæser på masteruddannelsen i læreprocesser med specialisering i ledelses- og organisationspsykologi (LOOP)
- Gæsteforelæser på masteruddannelsen i læreprocesser med specialisering i pædagogisk ledelse (MPL)
Undervisningsområder
- Kreativitet og innovation
- Æstetiske dimensioner af viden og læreprocesser
- Videnskabsteori og metode i feltet kreativitet, æstetiske læreprocesser og innovation
- Evaluering i feltet kreativitet, æstetiske læreprocesser og innovation
- Legende tilgange til læring
- Socio-kulturel læringsteori
- Organisatorisk æstetik og materialitet
- Krops- og sansefilosofi og -sociologi
- Aktionsforskning og eksperimenterende skabelse af empiri
- Undervisningseksperimentering
Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål
I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:
Emneord
- Ledelse og Organisation
- Capacity Building
- Samskabelse
- Evaluering og reflekterende praksis
- Organistorisk æstetik
- Uddannelse
- Uddannelseskulturer
- Uddannelsesudvikling
- Pædagogik og Læring
- Kreativitet
- Innovation
- Æstetisk læring
- Kunst og læring
- Krop, sanser og erkendelse
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
Praksisfaglighed i skolen
Jensen, J. B. (Projektleder), Andreasen, K. E. (PI (principal investigator)), Meyer, B. (PI (principal investigator)), Friche, N. (PI (principal investigator)), Jensen, L. B. (PI (principal investigator)), Rasmussen, A. (PI (principal investigator)), Hansen, I. S. (PI (principal investigator)) & Jensen, J. M. W. (Projektkoordinator)
01/10/2018 → 31/07/2020
Projekter: Projekt › Forskning
-
Pædagogers Forandringsrejser
Jensen, J. B. (PI (principal investigator)), Brix, J. (PI (principal investigator)) & Jakobsen, J. K. S. (PI (principal investigator))
01/10/2020 → 30/06/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Playful Learning
Jensen, J. B. (PI (principal investigator))
02/09/2019 → 30/06/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
Playful Learning Praxis Forskning
Jensen, J. B. (PI (principal investigator))
01/04/2023 → 31/12/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
PÆL: Pædagogik, Æstetiske Læreprocesser og Ledelse
Jensen, J. B. (PI (principal investigator)), Hersted, L. (PI (principal investigator)) & Frimann, S. (PI (principal investigator))
Projekter: Projekt › Forskning
-
Leg og praksisfaglighed
Jensen, J. B., 1 apr. 2025, (Accepteret/In press) I: Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
-
Playful Opportunities for Participation for the Youngest Children in ECEC. A Hermeneutical Literature Review
Skriver, J. A., Jensen, J. B. & Pedersen, O., 2025, (Under udarbejdelse) I: Nordic early childhood educational research.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Praksis som multimodal vidensskabelse: Arts-based forskning i/som videregående uddannelse
Chemi, T. & Jensen, J. B., 2025, (Afsendt) Håndbog om arts-based research. Emmrik Damgaard Knudsen, L. & Rold, M. (red.). Aarhus UniversitetsforlagPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
The Body in Digital Music Education: A Practice-Theoretical Analysis on Embodied Learning in Digital Learning Environment
Henningsen, B. S. & Jensen, J. B., 2025, (Under udarbejdelse) I: Music Education Research.Bidragets oversatte titel :Kroppen i digital musikundervisning: En praktiskteoretisk analyse af kropslig læring i et digitalt læringsmiljø Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Aesthetics in kindergarten: A literature review
Kjeldahl, A. S. & Jensen, J. B., 12 feb. 2024, (Accepteret/In press) I: Journal of Early Childhood Research.Bidragets oversatte titel :Æstetik i dagtilbud: Et forskningsreview Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
14. konference i Dansk Aktionsforskningsnetværk (DAN)
Jensen, J. B. (Arrangør), Hersted, L. (Arrangør) & Frimann, S. (Arrangør)
7 nov. 2024 → 8 nov. 2024Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
PhD course in Action Research and participatory research as engaging in sustainable change.
Jensen, J. B. (Arrangør), Hersted, L. (Arrangør) & Frimann, S. (Arrangør)
5 nov. 2024 → 6 nov. 2024Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
Praksisfaglighed i skolen
Jensen, J. B. (Foredragsholder)
17 sep. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Gæsteforelæsning
-
Ph.d.-forsvar Lotte Agnes Lausen, titel: Playing with ways of knowing. (Begivenhed)
Jensen, J. B. (Medlem)
24 okt. 2023Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
Presse/medier
-
Forsker i praksisfaglighed: "Faldgruben er, at det kan blive et nyt præstationsrum"
07/12/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Lærerne er ikke i tvivl: Mere praksis og variation vil gavne eleverne
07/08/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Hænderne og sanserne skal mere med i skolen
06/08/2023 → 07/08/2023
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
"Opdelingen i bog og bænk hører industrisamfundet til"
Jensen, L. B. & Jensen, J. B.
02/05/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Praksisfaglighed: "Viden er så meget mere end at kunne læse en tekst"
08/03/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie