Personlig profil

Forskningsprofil

Jens F. Jensen er professor i interaktive digitale medier (interaktive multimedier) og har siden 1990erne forsket i krydsfeltet mellem interaktive digitale medier og oplevelser, specifikt IT-støttede eller IT-baserede oplevelser og oplevelsesteknologier.  Han er medlem af forskergrupperne InDiMedia (Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign) og MeET (Metaverse & Experience Technolgies).

De seneste år har Jens F. Jensens forskning bl.a. handlet om: Oplevelsesdesign; Oplevelsesøkonomi og oplevelseserhverv; Interaktivitet og interaktive medier; Museer og digitale udstillingsdesigns; Kreativitet og Innovation; Kulturanalyse af samtidige teknologikulturer.

På det seneste har JFJ blandt andet også beskæftiget sig forskningsmæssigt med kulturel bæredygtighed inden for rammen af bæredygtig udvikling.

Han deltager aktuelt i det nationale forskningsnetværk og -projekt: CultureSustain. A network researching Scandinavian museums’ impact on Cultural Sustainability (https://cc.au.dk/culturesustain).

JFJ er skriftserie-redaktør for skriftserierne: Trend Bites, ExCITe og e-bøger fra InDiMedia m.fl. på Aalborg Universitetsforlag.

Seneste bog er: Jensen, Jens F., Skovrup, Nanna Finne, & Smed, Søren Graakjær (2022). Museumsinnovation i en corona tid. Krise-dreven innovation på museer under COVID-19-pandemien. ExCITe-serien 13. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag,

Undervisningsprofil

Siden 1990’erne har Jens F. Jensen undervist og vejledt studerende fra 1. semester til specialeniveau på uddannelserne: Kommunikation og Digitale Medier (tidligere Humanistisk Informatik), Cand. IT i Oplevelsesdesign og Cand. IT i Interaktive Digitale Medier. Hans primære undervisningsområder inkluderer: Oplevelsesdesign, Digitale Medier, Interaktivitet, Oplevelsesøkonomi, Oplevelsesteknologier, Kreativitet & Innovation, Gamification, Digital kultur, HCI & User Experience samt metodiske fag som digitale metoder, experience sampling og kreativitetsteknikker.

Administrativ profil

Jens F. Jensen har i to årtier været leder af Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign. Han er nu co-director i forskergruppen InDiMedia (Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign) og i forskergruppen MeET (Metaverse & Experience Technologies). JFJ har fra år 2000 og frem hjemtaget og været leder for mere end 50 forskningsprojekter og samarbejdsprojekter med erhvervslivet. Fra 2010 til 2021 var han leder af det nationale innovationsnetværk Invio, Innovationsnetværk for Oplevelseserhverv, og fra 2008 og 2011 var han leder af det regionale teknologicenter ApEx, Center for Applied Experience Economy. Han er pt. næstformand i det nationale center DCM, Dansk Center for Museumsforskning (https://museumsforskning.dk/).

Ph.d.-vejledning

JFJ har været ph.d.-vejleder og -bivejleder for mere end 10 ph.d.-studerende inden for mediestudier, HCI, oplevelsesdesign og oplevelsesøkonomi.

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 3 - Sundhed og trivsel
  • Verdensmål 4 - Kvalitetsuddannelse
  • Verdensmål 7 - Bæredygtig energi
  • Verdensmål 9 - Industri, innovation og infrastruktur
  • Verdensmål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion

Emneord

  • Historie
  • Kommunikation og Informatik
  • HCI
  • Usability
  • User Experience
  • Gamification
  • Sprog og Litteratur
  • Medieforskning
  • Interaktive medier
  • Digitale medier
  • Design
  • Oplevelsesdesign
  • Erhverv, kultur og kommunikation
  • Oplevelsesøkonomi
  • Oplevelseserhverv
  • Kultur og litteratur
  • digital storytelling

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som stammer fra personprofilernes indhold. Det opdateres løbende med nye registreringer.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.