Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Jens F. Jensen er professor i interaktive digitale medier (interaktive multimedier) og har siden 1990erne forsket i krydsfeltet mellem interaktive digitale medier og oplevelser, specifikt IT-støttede eller IT-baserede oplevelser og oplevelsesteknologier. Han er medlem af forskergrupperne InDiMedia (Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign) og MeET (Metaverse & Experience Technolgies).
De seneste år har Jens F. Jensens forskning bl.a. handlet om: Oplevelsesdesign; Oplevelsesøkonomi og oplevelseserhverv; Interaktivitet og interaktive medier; Museer og digitale udstillingsdesigns; Kreativitet og Innovation; Kulturanalyse af samtidige teknologikulturer.
På det seneste har JFJ blandt andet også beskæftiget sig forskningsmæssigt med kulturel bæredygtighed inden for rammen af bæredygtig udvikling.
Han deltager aktuelt i det nationale forskningsnetværk og -projekt: CultureSustain. A network researching Scandinavian museums’ impact on Cultural Sustainability (https://cc.au.dk/culturesustain).
JFJ er skriftserie-redaktør for skriftserierne: Trend Bites, ExCITe og e-bøger fra InDiMedia m.fl. på Aalborg Universitetsforlag.
Seneste bog er: Jensen, Jens F., Skovrup, Nanna Finne, & Smed, Søren Graakjær (2022). Museumsinnovation i en corona tid. Krise-dreven innovation på museer under COVID-19-pandemien. ExCITe-serien 13. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag,
Undervisningsprofil
Siden 1990’erne har Jens F. Jensen undervist og vejledt studerende fra 1. semester til specialeniveau på uddannelserne: Kommunikation og Digitale Medier (tidligere Humanistisk Informatik), Cand. IT i Oplevelsesdesign og Cand. IT i Interaktive Digitale Medier. Hans primære undervisningsområder inkluderer: Oplevelsesdesign, Digitale Medier, Interaktivitet, Oplevelsesøkonomi, Oplevelsesteknologier, Kreativitet & Innovation, Gamification, Digital kultur, HCI & User Experience samt metodiske fag som digitale metoder, experience sampling og kreativitetsteknikker.
Administrativ profil
Jens F. Jensen har i to årtier været leder af Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign. Han er nu co-director i forskergruppen InDiMedia (Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign) og i forskergruppen MeET (Metaverse & Experience Technologies). JFJ har fra år 2000 og frem hjemtaget og været leder for mere end 50 forskningsprojekter og samarbejdsprojekter med erhvervslivet. Fra 2010 til 2021 var han leder af det nationale innovationsnetværk Invio, Innovationsnetværk for Oplevelseserhverv, og fra 2008 og 2011 var han leder af det regionale teknologicenter ApEx, Center for Applied Experience Economy. Han er pt. næstformand i det nationale center DCM, Dansk Center for Museumsforskning (https://museumsforskning.dk/).
Ph.d.-vejledning
JFJ har været ph.d.-vejleder og -bivejleder for mere end 10 ph.d.-studerende inden for mediestudier, HCI, oplevelsesdesign og oplevelsesøkonomi.
Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål
I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:
Emneord
- Historie
- Kommunikation og Informatik
- HCI
- Usability
- User Experience
- Gamification
- Sprog og Litteratur
- Medieforskning
- Interaktive medier
- Digitale medier
- Design
- Oplevelsesdesign
- Erhverv, kultur og kommunikation
- Oplevelsesøkonomi
- Oplevelseserhverv
- Kultur og litteratur
- digital storytelling
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
CultureSustain: CultureSustain. A network researching Scandinavian museums’ impact on Cultural Sustainability
Jensen, J. F. (PI (principal investigator)), Larsen, A. H. (PI (principal investigator)), Christensen, H. D. (PI (principal investigator)), Sørensen, A. S. (PI (principal investigator)), Løvlie, A. S. (PI (principal investigator)), Mortensen, C. H. (PI (principal investigator)), Knudsen, L. V. (PI (principal investigator)), Gjedde, L. (PI (principal investigator)) & Hansen, M. V. (PI (principal investigator))
01/09/2022 → 31/08/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
DCM: Dansk Center for Museumsforskning
Jensen, J. F. (PI (principal investigator)), Knudsen, L. V. (PI (principal investigator)) & Gjedde, L. (PI (principal investigator))
01/01/2011 → 01/01/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
IT-oplevelsescenter
Jensen, J. F. (Projektleder), Boe, J. (Andet), Abildgaard, J. (Andet) & Christensen, K. J. (Andet)
19/05/2010 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Potentialeanalyse af oplevelsesøkonomiske projektideer med tilknytning til National Park Skjern Å.
Jensen, J. F. (Projektleder), Jeppesen, B. (Projektleder), Donslund, E. O. U. P. (Andet) & Møller, P. C. E. (Andet)
19/05/2010 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
<strong>ScanDiMedia - </strong>Inter-scandinavisk cluster for Digital Interactive Media
Jensen, J. F. (Projektdeltager)
19/05/2010 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
"Let's Join Forces!": Cultural Sustainabilty in Danish Community Health Centres
Skovrup, N. F. & Jensen, J. F., 21 maj 2025, Social Sustainability in the Danish Healthcare Sector: Exploring the interplay of whole-person health, social and cultural sustainability at Danish Healthcare Centres. Aalborg: Aalborg Universitet, s. 140-198 59 s. Paper II. (Ph.d.-serien for Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet).Bidragets oversatte titel :"Lad os forene kræfterne!": Kulturel bæredygtighed i danske sundhedshuse Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
MUSEUMVERSE: THE CORE OF A METAVERSE, CITIZEN SCIENCE, AND MUSEUM SPACE
Krishnasamy, R., Bjørner, T., Jensen, J. F. & Vistisen, P., 2025, (Afsendt) 1 udg., Columbia University Press: Columbia University Press, (Studies of Digital Media Culture).Publikation: Working paper/Preprint › Working paper › Forskning › peer review
-
Center for dansk museumsforskning: Forskningsbegrebet står alt for svagt i reformrapport
Christensen, H. D., Handberg, K. J., Jensen, J. F., Knudsen, L. V., Larsen, A. H., Mortensen, C. H., Sørensen, A. S., Vestergaard, V. & Falch Yates, M., 12 jan. 2024, I: Kulturmonitor. 5 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Kommentar/debat › Formidling
Åben adgang -
Tre professorer og lektor før stormøde: Skal alle museer fortsat forpligtes på at forske?
Jensen, J. F., Christensen, H. D., Sørensen, A. S. & Larsen, A. H., 26 feb. 2023, I: Kulturmonitor. 2 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Kommentar/debat › Formidling
-
E-Tools for Tourism Innovation Management: A New Typology
Hjalager, A. M., Graakjær Smed, S. & Jensen, J. F., 1 jan. 2022, Handbook of e-Tourism. Springer Publishing Company, s. 1465-1489 25 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
1 Citationer (Scopus)
Aktiviteter
-
Vores museums afslutningskonference
Madsen, K. M. (Deltager), Krishnasamy, R. (Deltager), Jensen, J. F. (Deltager) & Selvadurai, V. (Deltager)
11 maj 2021 → 12 maj 2021Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
Presentation of Case study: EUVE (European Virtual Engineering Technological Centre, Vitoria-Gasteiz, Spain): Presentation of Case study: EUVE (European Virtual Engineering Technological Centre, Vitoria-Gasteiz, Spain)
Jensen, J. F. (Foredragsholder)
10 dec. 2009Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Kick off konference for KIA - Kreativ Interaktion i Arbejdslivet
Jensen, J. F. (Oplægsholder)
2 dec. 2009 → 3 dec. 2009Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
MoOZ Workshop 1 : inspirationsoplæg ved MoOZ-workshop den 1.12.2009
Jensen, J. F. (Oplægsholder)
1 dec. 2009Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Fil -
MoOZ - workshop 1 : oplæg ved kreativitetsworkshop
Jensen, J. F. (Oplægsholder)
1 dec. 2009Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Fil
Presse/medier
-
-
-
Mikrobryggerier sælger ikke bare øl, de sælger oplevelser
17/10/2020 → 18/10/2020
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Gratis værktøjer og gode råd til iværksættere i dansk turisme
02/03/2020
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-