Personlig profil

Forskningsprofil

Louise Anker Nexø forsker i online computerspilskulturer- og fællesskaber. I sin ph.d. undersøger hun spilsituationer med toxic gaming adfærd med fokus på de særlige sociale processer og interaktionsdynamikker, som strukturer hvordan disse situationer forløber og udvikler sig. Dette gennem brug af online video-baserede metoder. 

Ph.d.-periode: November 2021 - Juni 2025. 
Ph.d.-vejleder: Søren Ginnerup Kristiansen (Aalborg Universitet)
Sekundær ph.d.-vejleder: Friedolin Merhout (Københavns Universitet)

Forskningsområder:

  • Online gaming kultur og fællesskaber
  • Toxic gaming adfærd 
  • Konflikter og afvigelse i online miljøer. 
  • Video-baserede metoder, fokusgrupper, og digitale metoder. 
  • Kultur og kognition. 

Ekspertise:

  • Online mikrosociologi
  • Computerspilssociologi
  • Kultursociologi
  • Digitale kvalitative metoder 
  • Kognitiv sociologi

Vil du vide mere om toxic gaming adfærd, men har ikke tid til at læse videnskabelige artikler? Så se nedenstående videoer og følg Lasse i hans møde med toxic gaming adfærd: 

Toxic Gaming I: Lasse konfronteres med toxic gaming adfærd: https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/784428664/Encounters_med_toxic_gaming_adf_rd.mp4

Toxic Gaming II: Når Lasses spilfigur dør: https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/784458720/Death_events.mp4 

Undervisningsprofil

På sociologiuddannelsen afholder jeg forelæsninger i klassisk og online mikrosociologi, netnografi, og digitale felteksperimenter. Jeg vejleder studenterdrevne gruppeprojekter samt eksaminere i skriftlige og mundtlige eksamener. 

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 5 - Ligestilling mellem kønnene
  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed

Emneord

  • Sociologi og Sociale forhold
  • Esport
  • Online gaming
  • Bystanders
  • Digital Methods
  • Qualitative Methods
  • Video Data
  • Social Interactions
  • Toxicity
  • Digital Field Experiments
  • Micro-sociology

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som stammer fra personprofilernes indhold. Det opdateres løbende med nye registreringer.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.