Personlig profil

Forskningsprofil

Malene Charlotte Larsen er ph.d. og lektor i sociale medier og har siden midten af 00'erne forsket i digital ungdomskultur og børn og unges brug af sociale medier. Hun er leder af forskningsgruppen Digitale medier i hverdagslivet.

De seneste år har Malenes forskning bl.a. handlet om unges brug af Snapchat, algoritmer i hverdagslivet, sammenhængen mellem sociale mediers designgreb og børn og unges trivsel samt unges bæredygtige forbrug i en digital hverdag. Metodisk beskæftiger hun sig med digital etnografi og neksusanalyse.

Nyeste bog er 'Social Media Across Everyday Contexts: Digital Childhood and Youth in the Nordics' fra 2024.

Undervisningsprofil

Siden 2005 har Malene Charlotte Larsen undervist og vejledt studerende fra 1. semester til speciale-niveau på uddannelserne Kommunikation og Digitale Medier (tidligere Humanistisk Informatik), Kommunikation, Informationsvidenskab, Interaktive Digitale Medier, Mediefag, Informationsteknologi og Sociologi på Aalborg Universitet. Hun har også undervist studerende på andre danske og internationale universiteter som gæsteforelæser.

Hendes primære undervisningsområder inkluderer sociale medier, digitale medier og digital kultur, internetbrug, interpersonel kommunikation, mediesociologi og diskursanalyse samt metodiske fag som kvalitative metoder, forskningsetik, digitale metoder, internetmedieret mixed methods research og digital etnografi.

Administrativ profil

Malene Charlotte Larsen er medlem af studienævnet for Kommunikation og Digitale medier og fakultetsmedlem af Praksisudvalget på AAU.

Ph.d.-vejledning

Malene er i øjeblikket (med)vejleder for to ph.d.-studerende, der undersøger henholdsvis strategisk brug af sociale medier og sociale medier, bæredygtighed og madspild.

Emneord

  • Medieforskning
  • Internet
  • Algoritmer
  • Snapchat
  • Digitale medier i hverdagslivet
  • Sociale medier
  • Facebook
  • Digital ungdomskultur
  • Intimitet
  • Små børns mediebrug
  • Instagram
  • Fotodeling
  • Digital etnografi
  • Digital trivsel
  • Socialitet
  • Digital etik
  • Kommunikation og Informatik
  • Unges internetbrug
  • Identitet
  • Sociale medier
  • Mødesteder på internettet
  • Ungdom
  • Facebook
  • Snapchat
  • Instagram
  • Diskursanalyse
  • Medieret Diskursanalyse
  • Neksusanalyse
  • Situational Analysis
  • Kultur- og medieteori
  • Diskurs og samfund
  • Erhverv, kultur og kommunikation
  • Sociologi og Sociale forhold

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som stammer fra personprofilernes indhold. Det opdateres løbende med nye registreringer.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.