Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Jeg er professor i Musik og Lyd i Markedskommuniation. Jeg undersøger forskellige former for brug af lyd og deres betydning for, hvordan vi tænker, føler og opfører os. Mine undersøgelser placerer sig således inden for disciplinerne musikologi, sound studies, socialpsykologi og medie- og kommunikationsvidenskab. Jeg har blandt andet undersøgt musik i reklamer og butikker, tilskuerlyd på fodboldstadion, lyden af sport og lydbranding af mad og biler.
Undervisningsprofil
Min undervisning afspejler min disciplinoverlappende forskningsprofil. Således underviser jeg på flere studier på både bachelor og kandidat niveau. På psykologistudiet underviser jeg især i socialpsykologi og almenpsykologi. På musikstudiet underviser jeg især i lydbranding. På Kommunikation og Digitale medier underviser jeg især i lyd i/som kommunikationsprodukt(er) samt gruppe- og identitetsteori.
Administrativ profil
Jeg er leder af sektionen Mediated Communication og har tidligere (2010-2022) været leder af vidensgruppen MÆRKK.
Emneord
- Musik
- Lydbranding
- Lyden af/til sport
- Socialpsykologi
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Projekter
- 9 Afsluttet
-
Sound Branding – Et litteraturreview
Bonde, A. (Projektdeltager) & Graakjær, N. J. (Projektdeltager)
01/03/2012 → 20/12/2019
Projekter: Projekt › Forskning
-
Lydbranding
Bonde, A. (Projektdeltager) & Graakjær, N. J. (Projektdeltager)
01/08/2011 → 20/12/2019
Projekter: Projekt › Forskning
-
Innovationsnetværket for Marked, Kommunikation og Forbrug
Østergaard, P. (Bevillingshaver), Jantzen, C. (Projektdeltager), Graakjær, N. J. (Projektdeltager), Rasmussen, T. A. (Projektdeltager), Vetner, M. (Projektdeltager), Andersen, C. (Projektdeltager), Jensen, T. (Projektdeltager) & Raunsmed, E. (Projektdeltager)
Rådet for Teknologi og Innovation
01/01/2011 → 31/12/2013
Projekter: Projekt › Forskning
-
Æstetik i markedskommunikation: 1. Delprojekt: Æstetik og betydningsdannelse i reklame
Allingham, P. (Projektdeltager), Jantzen, C. (Projektdeltager), Jessen, I. B. (Projektdeltager), Stigel, J. (Projektdeltager) & Graakjær, N. J. (Projektdeltager)
19/05/2010 → 20/12/2019
Projekter: Projekt › Forskning
-
Undersøgelse af multimodal emergens via eksperimentel publikumsforskning
Bonde, A. (Projektleder), Graakjær, N. J. (Andet), Knakkergaard, M. (Andet) & Echwald, K. M. (Andet)
16/02/2010 → 20/12/2019
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Popular music and football
Graakjær, N. J., 2026, (Under udarbejdelse) Cambridge University Press.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
The sounds of branding
Graakjær, N. J., 2025, (Under udarbejdelse) Edward Elgar Publishing.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
Simulating sounds of spectators: On the structure, function, and realism of spectator sounds in a sports video game
Graakjær, N. J., 20 jun. 2024, The Oxford Handbook of Video Game Music and Sound. Gibbons, W. & Grimshaw-Aagaard, M. (red.). Oxford University Press, s. 826-843 18 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Sound branding and brand sounds: Traits, types and origins
Graakjær, N. J., 2024, The Routledge Handbook of Sound Design. Filimowicz, M. (red.). Routledge, s. 168-182 14 s. (Routledge Sound Design Series).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Sounds of sustainability? Sounding out the 'silent car'
Graakjær, N. J., 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Music and Moving Images
Graakjær, N. J. (Deltager)
29 maj 2024Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
Functions of music in televised football
Graakjær, N. J. (Foredragsholder)
26 jun. 2019Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
Det Humanistiske Fakultet (Organisation)
Graakjær, N. J. (Forperson)
13 feb. 2018 → 23 mar. 2018Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
Adjunktstilling i digital og æstetisk markedskommunikation. (Ekstern organisation)
Graakjær, N. J. (Forperson)
18 aug. 2017 → 18 okt. 2017Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
Music and Moving Images Conference
Graakjær, N. J. (Deltager)
26 maj 2017 → 28 maj 2017Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
Presse/medier
-
”Don't do that again,” sagde måbende megastjerne fra scenen: Derfor synger vi ”lå-lålålå-lålå-lå” til koncerter
05/04/2025
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Skal kunstnere selv bestemme, om de vil anmeldes?
04/04/2025 → 05/04/2025
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Sportens mange lyde er uundværlige for atleter og fans
08/08/2024 → 09/08/2024
6 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
-