Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Thomas Ryberg is Professor of PBL and digital learning and director of Institute for Advanced Study in PBL (IAS PBL). His primary research interests are within the fields of Networked Learning and Problem Based Learning (PBL). In particular, he is interested in Problem Based Learning, and how new media and technologies transform our ways of thinking about and designing for networked and hybrid Learning.
He is co-chair of the International Networked Learning Conference (https://www.networkedlearning.aau.dk/) and co-editor of the Springer book series ‘Research in Networked Learning’. He has participated in European and international research projects and networks (EQUEL, Kaledioscope, COMBLE, PlaceMe, EATrain2, ODEdu), and in development projects in South East Asia and Latin America (VISCA, VO@NET, ELAC). He was recently engaged in the PBL future project which is developing new directions for PBL in a digital age.
Emneord
- Kommunikation og Informatik
- Bruger interaktion
- Communication Theory
- CSCW
- Design af Human Computer Interaction
- Fjernundervisning
- HCI
- IKT i organisationer
- Mediekultur
- user environment design
- virtual workspaces
- Social Software
- Web 2.0
- Sociale medier
- Pædagogik og Læring
- didaktik
- distributed learning
- kreativitet og læring
- Mediepædagogik
- pædagogik
- PBL
- Praksislæring
- projekt organiseret og problem baseret læring
- Udvikling/omlægning af uddannelsesforløb
- Ungdomskultur
- Uddannelse
- forskning og udvikling i universitets- og erhvervspædagogik
- Forskningsmetodologier
- problem baseret læring
- samspil imellem uddannelse , forskning og erhverv
- ungdomsuddannelse
- work based learning
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
Digital Problem Based Learning for Facilitating the Acquisition of Collaborative Competencies
Rathleff, C. R. (PI (principal investigator)), Telléus, P. K. K. (Supervisor) & Ryberg, T. (Supervisor)
01/10/2023 → 30/09/2026
Projekter: Projekt › Ph.d.-projekt
-
PBL og Hybride Læringsrum
Davidsen, J. G. (Projektdeltager) & Ryberg, T. (Projektdeltager)
01/02/2015 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
DigHumLab
Ryberg, T. (Projektleder), Raudaskoski, P. L. (Projektdeltager), Otrel-Cass, K. (Projektdeltager), McIlvenny, P. B. (Projektdeltager), Davidsen, J. G. (Projektdeltager), Dirckinck-Holmfeld, L. (Projektdeltager), Larsen, M. C. (Projektdeltager), Vuust, J. (Projektkoordinator), Mouritzen, P. (Projektdeltager), Laursen, M. R. (Projektleder) & Christensen, L. L. (PI (principal investigator))
Forsknings- og uddannelses-ministeriet
01/01/2013 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Unified Platform for the Future of Learning and Development
Ryberg, T. (Projektleder), Bertel, L. B. (Projektdeltager) & Andersen, T. (Projektdeltager)
01/10/2020 → 30/06/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Onlineundervisning under COVID-19
Konnerup, U. (Projektleder) & Ryberg, T. (Projektdeltager)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
20/05/2020 → 31/12/2020
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Digitalisation of engineering design education: structured freedom, flipped engagement, hybridity, and transparency
Laursen, L. N. & Ryberg, T., 2025, I: European Journal of Engineering Education. 50, 1, s. 194-213 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang1 Citationer (Scopus) -
Hvordan rustes uddannelsesledere til at træffe strategiske og velargumenterede valg ift. digital uddannelse og læring?
Ryberg, T., Stenalt, M. H., Dirckinck-Holmfeld, L., Jensen, R. G. H., Gregersen, T. L. S., Andreasen, L. B., Ejsing-Duun, S. & Wichmand, M., 2025.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
-
Networked Learning
Ryberg, T., Bonderup Dohn, N. & de Laat, M., 18 jan. 2025, Encyclopedia of Postdigital Science and Education. Jandric, P. (red.). Springer, s. 1-6 6 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Postdigital Research: Resistance to Closure
Ryberg, T., jun. 2025, I: Postdigital Science and Education. 7, 2, s. 308-315 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Leder › peer review
-
Dark Sides, Tyranny, and Dragons: Attending to the Shadows of PBL
Ryberg, T., 20 dec. 2024, I: Journal of Problem Based Learning in Higher Education. 12, 2, s. 89-97 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Education Sciences (Tidsskrift)
Clausen, N. R. (Redaktør), Lyngdorf, N. E. R. (Redaktør) & Ryberg, T. (Redaktør)
2026Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Redaktør af tidsskrift › Forskning
-
Division of Academic Development from Western Norway University of Applied Science visits IAS PBL, AAU
Jensen, R. G. H. (Deltager), Ryberg, T. (Deltager), Hollen, M. K. J. (Deltager), Jensen, B. E. (Deltager), Andersen, I. (Deltager), Krejberg, L. (Deltager), Otto, S. (Deltager), Guerra, A. (Deltager), Scholkmann, A. (Deltager), Lindsay, E. (Deltager) & Stegeager, N. (Deltager)
3 okt. 2023 → 4 okt. 2023Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
-
Keynote: A critical-constructive view on educational technology - Reclaiming pedagogy
Ryberg, T. (Foredragsholder)
26 nov. 2021Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
Keynote: Post pandemic futures for student-driven learning in hybrid learning environments
Ryberg, T. (Foredragsholder)
26 okt. 2021Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
PBL 2021 International Conference
Telléus, P. K. K. (Arrangør), Ryberg, T. (Arrangør), Scholkmann, A. (Arrangør), Christiansen, N. L. S. (Arrangør), Nielsen, S. R. (Deltager), Andreasen, L. B. (Arrangør), Kofoed, L. B. (Arrangør) & Hung, W. (Arrangør)
17 aug. 2021 → 19 aug. 2021Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
Presse/medier
-
Forsker: AI-tempoet i skolen skal sættes ned for at undgå tekno-panik
05/02/2024 → 06/02/2024
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Engageret og stærk PBL-profil bliver ny leder af Institute for Advanced Study In PBL
29/11/2021
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
20 års debat om digitaliseringen af børns liv: Opgradering til fremtiden eller nedlukning af hjernen?
23/01/2021
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-