Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Jeg er adjunkt i pædagogisk psykologi og er bredt set interesseret i ulighedsmønstre i mødet mellem velfærdsstatslige institutioner (skoler, dagistitutioner, PPR, psykiatri, socialforvaltning mv.) og børn og familier. I min Ph.d.-afhandling undersøgte jeg mødet mellem grundskolen og børn med forskellige sociale og kulturelle baggrunde, og hvordan børn forstår og skaber mening i de forskelle og uligheder de oplever i skolens hverdagsliv. Efter min Ph.d. var jeg en del af forskningsprojektet "Patients' Views on Modern Psychiatry: A Historical Analysis" der undersøger patientstemmer i psykiatriens historie med fokus på mødet mellem sindslidende og psykiatriske institutioner i asyltiden.
I min aktuelle forskning undersøger jeg mødet mellem børn, familier, fagprofessionelle og PPR, med en særlig interesse i PPR-praksisser i mødet med børn og familier i socialt, kulturelt og økonomisk sårbare positioner.
Metodisk arbejder jeg kvalitativt med afsæt i bl.a. deltagende observation og interviews.
Aktuelt er jeg en del af to forskningsprojekter:
"A practice oriented PPR" (TrygFonden-bevilling m. Thomas Szulevicz og Jon Arnfred). Et case-studie der undersøger betingelser og barrierer for en mere praksisorienteret PPR i et tæt samarbejde med PPR-psykologer.
"Deltagelse og Situeret Ulighed i børnelivets institutioner" (Fremfærd Børn-bevilling m. Maja Røn-Larsen, Charlotte Højhot, Gry Marie Tyberg, Rebecca Knudsen og Thomas Szulevicz). Et praksisforskningsprojekt der undersøger situeret ulighed i børns institutionelle hverdag.
Undervisningsprofil
Bachelor: Jeg underviser og er kursusansvarlig for Pædagogisk psykologi, 5. semester.
Vejleder bachelorprojekter samt projekter på 1. og 2. semester (PBL og Videregående personligheds- og socialpsykologi).
Kandidat: Jeg underviser og er kursusansvarlig for professionsprogrammet Educational Psychology (EP).
Vejleder 9. semester projekter samt specialer.
Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål
I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d. i Psykologi, ”Danskerne er rige og bor i villaer, de andre bor i blokkene”. En kvalitativ undersøgelse af ulighed i en etnisk blandet folkeskolesammenhæng.
Dimissionsdato: 7 nov. 2019
Psykologi, cand.psych.
Dimissionsdato: 5 jun. 2014
Emneord
- Diskurs og samfund
- Uddannelse
- Velfærdsstat
- Pædagogik og Læring
- Psykologi
- Sociologi og Sociale forhold
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
BEST: In the best interests of the child? Exploring child protection practices and their impact
Engen, M. (PI (principal investigator)), Jacobsen, B. S. (CoI (co-investigator)), Matthiesen, N. C. L. (CoI (co-investigator)), Jensen, S. K. (CoI (co-investigator)) & Mørk, A. (CoI (co-investigator))
01/02/2025 → 31/01/2028
Projekter: Projekt › Forskning
-
Deltagelse og Situeret Ulighed i børnelivets institutioner
Røn Larsen , M. (PI (principal investigator)), Højholt, C. (CoI (co-investigator)), Szulevicz, T. (CoI (co-investigator)), Tybjerg, G. M. (CoI (co-investigator)), Knudsen, R. (CoI (co-investigator)) & Jensen, S. K. (CoI (co-investigator))
02/05/2023 → 31/07/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Et praksisnært PPR
Szulevicz, T. (PI (principal investigator)), Arnfred, J. B. (CoI (co-investigator)) & Jensen, S. K. (CoI (co-investigator))
01/03/2023 → 01/03/2025
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
How does inequality manifest itself in educational psychology practice?
Jensen, S. K. & Szulevicz, T., 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
-
Patient’s Views on Psychiatry, Coercion, and Social Class
Düring, S., Jensen, S. K., Keller Jensen, L. & Nielsen, K., 2024, I: Bulletin of the History of Medicine. 98, 3, s. 341-369Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
PPR’s funktion og faglighed i bevægelse. Et historisk rids i lyset af den aktuelle debat om øget praksisnærhed i PPR og en begyndende skitsering af en situeret pædagogisk-psykologisk praksis
Jensen, S. K. & Szulevicz, T., 2024, I: Nordiske Udkast. 52, 1, s. 132-155Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Praksisnære idealer: En udforskning af praksisbegrebet i en PPR-kontekst
Szulevicz, T. & Jensen, S. K., 2024, Praksisnær PPR. Kromann, A. C. & Tranum Thomsen, K. (red.). 1 udg. København: Dafolo Forlag A/S, Bind 1. s. 15-32Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Situeret psykologi: En kort teoretisk skitse
Birk, R., Jensen, S. K., Matthiesen, N. C. L. & Christensen, B. A., 2024, I: Nordiske Udkast. 52, 1, s. 6-32Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Etniske minoritetsfamilier i pædagogisk psykologisk praksis
Jensen, S. K. (Foredragsholder) & Najafpour, J. (Foredragsholder)
2 sep. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
20th Conference of the International Society for Theoretical Psychology
Jensen, S. K. (Deltager)
20 maj 2024 → 24 maj 2024Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
Praksisnærhed i PPR –fra et forskningsmæssigt perspektiv
Jensen, S. K. (Foredragsholder) & Szulevicz, T. (Foredragsholder)
2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
11th Conference of the European Society on Family Relations
Jensen, S. K. (Deltager)
14 jun. 2023Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
In the Best Interest of the Child? Paradoxes of Normative Ideals of Childhood and Family
Jensen, S. K. (Foredragsholder) & Matthiesen, N. C. L. (Foredragsholder)
14 jun. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg