Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Forskningsmæssigt er jeg bredt optaget af in- og eksklusionsprocesser i særligt uddannelsessystemet. I den sammenhæng har jeg igennem en årrække særligt fokuseret på Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings (PPR's) rolle i arbejdet med børn i vanskeligheder og i udsatte positioner. Teoretisk er jeg bredt inspireret af sociokulturelle teoridannelser, og metodisk arbejder jeg primært med udgangspunkt i kvalitative metoder. Jeg er involveret i flere forskningsprojekter, hvor jeg i samarbejde med kollegaer fra både praksis og forskningsverdenen arbejder på teori-, praksis- og metodeudvikling.
Undervisningsprofil
Underviser på bachelor-, kandidat og ph.d.-niveau i pædagogisk psykologi og kvalitativ forskningsmetodologi. Underviser ligeledes på specialistniveau.
Administrativ profil
2022-: Sektionsleder for PSYCHÉ
2020-2022: Viceinstitutleder på Institut for Kommunikation og Psykologi
2016-2020: Studienævnsforperson for studienævnet for psykologi
Ph.d.-vejledning
2024- Hovedvejleder for ph.d.-stipendiat Marie Rytter Møller
2022- Hovedvejleder for ph.d.-stipendiat Wilma Walther-Hansen
2014-2018: Hovedvejleder for ph.d.-stipendiat Leo Komischke-Konnerup
Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål
I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Psykologi, PhD
Dimissionsdato: 6 okt. 2010
Psykologi, Cand. Psych., Aarhus University
Dimissionsdato: 28 feb. 2007
Eksterne ansættelser
Professor 2, Norwegian University of Science and Technology
2022 → 2024
Emneord
- Psykologi
- Diskurs og samfund
- Pædagogik og Læring
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
Deltagelse og Situeret Ulighed i børnelivets institutioner
Røn Larsen , M. (PI (principal investigator)), Højholt, C. (CoI (co-investigator)), Szulevicz, T. (CoI (co-investigator)), Tybjerg, G. M. (CoI (co-investigator)), Knudsen, R. (CoI (co-investigator)) & Jensen, S. K. (CoI (co-investigator))
02/05/2023 → 31/07/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Childrens upbringing conditions, inclusion and well-being in a preventive perspective
Engen, M. (PI (principal investigator)), Demuth, C. (PI (principal investigator)), Ringsmose, C. (CoI (co-investigator)), Szulevicz, T. (CoI (co-investigator)) & Laust Thomsen, J. (CoI (co-investigator))
Projekter: Projekt › Forskning
-
Et praksisnært PPR
Szulevicz, T. (PI (principal investigator)), Arnfred, J. B. (CoI (co-investigator)) & Jensen, S. K. (CoI (co-investigator))
01/03/2023 → 01/03/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Partnership for research in elderly care education
Wegener, C. (Andet), Møller, B. L. (Andet), Rohwedder, A.-B. (Andet), Thomassen, A. O. (Andet), Brix Roed , K. (Andet), Dybdal, R. (Andet), Dyhrberg Rasmussen, M. (Andet), Schmidt Laursen , A. (Andet) & Szulevicz, T. (Andet)
05/11/2020 → 30/04/2022
Projekter: Projekt › Andet
-
SDQ som basisredskab i PPR?
Szulevicz, T. (PI (principal investigator)) & Arnfred, J. B. (CoI (co-investigator))
01/08/2020 → 30/06/2022
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Deltagerobservation
Szulevicz, T., 2025, Kvalitative metoder : En grundbog. Brinkmann, S. & L. T. (red.). 4 udg. Hans Reitzels Forlag, s. 119-138Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Disability and Educational Psychology Practice
Szulevicz, T., 2025, The Palgrave Encyclopedia of Disability. Palgrave Macmillan, s. 1-15Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgang -
Interagency collaboration between CAMHS and EPS: insights from Danish educational psychologists–a national study
Johnsen, K. M., Szulevicz, T. & Kjærsdam Telléus, G., 2025, I: Educational Psychology in Practice . s. 1-26Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
The quest for systematization in educational psychology practice - the case of SDQ
Szulevicz, T. & Arnfred, J. B., 2025, I: Frontiers in Psychology. 16, s. 1-11 1501080.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Conflicting norms in Danish and Norwegian educational psychology counselling
Szulevicz, T., Moen, T. & Caspersen, J., 2024, I: Nordic Journal of Wellbeing and Sustainable Welfare Development. 3, 3, s. 149-163Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil4 Downloads (Pure)
Aktiviteter
-
University of Copenhagen (Ekstern organisation)
Szulevicz, T. (Forperson)
2025Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
Specialevotering ved Københavns Universitet
Szulevicz, T. (Eksaminator)
21 mar. 2024Aktivitet: Ph.d.-vejledning, censoraktivitet og eksaminering › Ekstern censoraktivitet
-
PPR og den pædagogiske psykologi: Potentialer og dilemmaer
Szulevicz, T. (Foredragsholder)
13 mar. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Vendsyssel Bo og STU (Ekstern organisation)
Szulevicz, T. (Medlem)
2024 → …Aktivitet: Medlemskab › Bestyrelsesarbejde i virksomhed, forening eller organisation
-
Institut for Kommunikation og Psykologi (Organisation)
Szulevicz, T. (Forperson)
2024 → …Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
Presse/medier
-
Fritidspædagogik kan modvirke præstationssamfundets skyggesider
Brinkmann, S., Matthiesen, N. C. L. & Szulevicz, T.
19/11/2024 → 22/11/2024
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Nyt forskningsprojekt: Præstationsfrie rum kan forbedre trivslen
Brinkmann, S., Matthiesen, N. C. L. & Szulevicz, T.
20/09/2024 → 23/09/2024
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Nyt projekt sætter lup på børns ulige deltagelsesmuligheder
24/06/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Peter Bruhns vil skabe et tilbud for de unge og lokalsamfundet i Sindal
04/05/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie