Æstetik i markedskommunikation: Delprojekt 2: Markedskommunikationens æstetisering af varer, værdier og identiteter

Beskrivelse

I hvert fald siden varehusenes opståen i midten af 1800-tallet har æstetisering været et element ved markedskommunikation. Æstetisering kommer til udtryk i arbejdet med at designe omgivelser for varekøb, der i sig selv skaber oplevelser og som tilfører varen en ekstra sanselighed. Men æstetisering kommer ligeledes til udtryk i forsøgene på at designe budskabet om varen på en sådan måde, at det fremkalder distinkte forestillinger hos modtageren om varens særlige nytte, funktion eller tiltrækningskraft. Dette er f.eks. en af hensigterne med 'branding'. Og desuden er også modtagerens eller forbrugerens aktive - hedonistiske - bestræbelser på at potensere sin egen omgang med budskabet eller varen en form for æstetisering. Hensigten er her at øge nydelsen i tilegnelse af varen/vareverdenen/brugen og at gøre tilegnelsen socialt anvendelig.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato19/05/2010 → …