AAOutils - arkitektur, design og tilgængelighed

• Kofoed, Lise Busk (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Projektet bygger på ideen/filosofien om tilgængelighed eller "Design For Alle". Formålet er at videreudvikle pædagogiske metoder og værktøjer for studerende, lærere og praktikere inden for arkitektur og design uddannelserne, så de relevante skoler og universiteter kan imødekomme de krav, der ligger i ResAP 2000 resolution om tilgængelighed. Projektet er startet december 2001 og løber indtil december 2003. Den danske projektgruppe har tre hovedopgaver i projektet: * Undersøgelse af området "Design For Alle" i eksisterende uddannelser (arkitekt- og designskoler m.fl.) i Europa. Hvordan undervises i Design for alle? Hvilke pædagogiske metoder og redskaber anvendes? * Udvikling af undervisningsmetoder og redskaber til brug for arkitekt- og designstuderende * Test og afprøvning i et konkret uddannelsesområde på A&D. Udvikling og test skal ske gennem et samarbejde mellem brugergrupper, studerende, lærere samt projektgruppen * Etablering af nationalt netværk bestående af relevante parter: handicap organisationer, uddannelsesorganisationer, fagorganisationer osv. Samtlige deltagerlande etablerer et netværkssamarbejde med nationale eksperter inden for området. Disse eksperter vil være nært tilknyttet i projektets løbetid. Målet er at forstærke projektets politiske dimension og koordination med andre initiativer inden for "design for alle" i Europa. AAOutils er et EU-støttet udviklings- og forskningsprojekt, der udføres i et samarbejde under LEONARDO programmet med partnere fra Belgien, Frankrig, Polen og Danmark. (Lise Busk Kofoed; Lone Storgaard, Design Concern; Bjarne Kennig, Bjarne Kennig's Tegnestue.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/01/200131/12/2003