Projektdetaljer

Formålet er at udnytte, at de normalt tetraploide kartofler kan bringes på diploid niveau, hvor genetikken ermeget simplere, til at fixere favorable alleller og bortselektere dårlige alleller.Normalt er diploide kartofler selvsterile, men Wageningen universitet er i besiddelse af selvkompatible (SC)kloner, der stilles til rådighed. SC genet kortlægges, og der konstrueres markører for det, samtidig med atdet benyttes til at starte selvbestøvninger for at fixere favorable gener.Effekterne er en bedre og mere effektiv forædling og på længere sigt bedre sorter.Projektet er en del af to større, delvis overlappende europæiske projekter med både universiteter og mindreforædlere, der blev søgt i efteråret 2018. Begge projekter blev bevilget.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/201931/12/2019

Samarbejdspartnere

• Danespo A/S (Medansøger) (leder)

Finansiering

• Kartoffelafgiftsfonden: 400.000,00 kr.