Projektdetaljer

Der er et enormt økonomisk og bæredygtigt potentiale i at udvinde grønt og hvidt protein til fødevarer til mennesker, fremfor kun til foder. Projektet vil bane vejen for, at der kan indsendes en anmodning til EFSA om at få fødevaregodkendt græsprotein. En sådan godkendelse vil åbne et helt nyt og større marked, der vil fremme udbredelsen af grøn bioraffinering. Projektet vil udvikle en proces, der udvinder så stor en andel af proteinet til fødevarer som muligt. Dette kan evt. kombineres med produktion af pulp og grønt protein til foder, og mælkesyreproduktion via fermentering af brunsaften. Projektet vil arbejde målrettet på at finde en metode til at producere højkvalitetsprotein til en pris, der kan konkurrere med sammenlignelige proteiner af animalsk og vegetabilsk oprindelse.
Mange fødevarevirksomheder vil være interesserede i at anvende græsprotein i deres produkter. De deltagende virksomheder i dette projekt, vil produktudvikle på langtidsholdbare snackprodukter, læskedrikke og kødalternativer (plantefars) med græsprotein. Derudover vil den nye proteinfremstillingsproces være yderst relevant for procesindustrien og rådgivere, som også deltager i projektet. Projektet skal lede deltagerne til det punkt hvor der er fastlagt en farbar vej for økonomisk bæredygtig, skalerbar og sikker produktion af nye proteinkoncentrater.
AkronymInnoGrass
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/02/201930/06/2021

Samarbejdspartnere