COVID19-MITC Trial Nation - COVID-19 Multiplying Infectious Disease Trial Capacity

• Nielsen, Henrik (CoI (co-investigator))
  • Østergaard, Lars (PI (principal investigator))
  • Johansen, Isik Somuncu (CoI (co-investigator))
  • Wiese, Lothar (CoI (co-investigator))
  • Benfield, Thomas (CoI (co-investigator))
  • Gerstoft, Jan (CoI (co-investigator))

Projektdetaljer

Ved at øge kapaciteten til kliniske forsøg i seks meget erfarne kliniske forsøgsenheder, der danner centrum for infektionssygdom og immunmodulation, er det projektets mål at multiplicere antallet af kliniske forsøg, som de kliniske forsøgsenheder kan udføre. Via investeringen fra Innovationsfonden vil projektet øge kapacitet, infrastruktur og national koordinering for kliniske forsøg, hvilket giver agilitet og kan øge antallet af forsøg, som de kliniske forsøgsenheder vil kunne iværksætte - og samtidig bibeholde kvaliteten.

Lægmandssprog

Et nyt projekt med støtte fra Innovationsfonden skal sikre, at danske infektionsmedicinske forskningsenheder har kapacitet til at samarbejde med virksomheder og forskningskonsortier om at identificere og afprøve lovende behandlinger mod coronavirus og sygdommen Covid-19.
Foreningen Trial Nation og alle landets fem regioner står bag projektet.
-Covid-19 er en enorm global udfordring, og kun med en koordineret national indsats vil vi komme hurtigt i mål med en ny behandling eller vaccine. Et koordineret dansk initiativ er et væsentligt skridt til at få løst udfordringerne, udtaler professor Lars Østergaard, Aarhus Universitets Hospital, i en pressemeddelelse.
Han er Medical Lead for Trial Nation Center for Infektionsmedicin og Immunomodulation, som desuden består af de infektionsmedicinske forskningsenheder på Aarhus Universitets Hospital ved professor Lars Østergaard, Aalborg Universitets Hospital ved professor Henrik Nielsen, Odense Universitets Hospital ved professor Isik Somuncu Johansen, Sjællands Universitets Hospital i Roskilde ved overlæge Lothar Wiese, Hvidovre Universitets Hospital ved professor Thomas Benfield og Rigshospitalet ved professor Jan Gerstoft.
Innovationsfonden støtter forøgelsen af den kliniske forskningskapacitet med 4,95 millioner kroner via fondens ekstraordinære hasteopslag målrettet kampen mod Covid-19. Derudover medfinansierer de fem regioner med 25 procent, så der i alt er cirka en million kroner per forskningsenhed.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/202031/12/2020

Samarbejdspartnere

• Aarhus University Hospital
  • Trial Nation
  • Odense University Hospital
  • Copenhagen University Hospital
  • Zealand University Hospital

• Innovationsfonden
  • Region Nordjylland

Emneord

• Corona
  • coronavirus
  • COVID-19
  • Region Nordjylland
  • Danske regioner

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.