Den globale udkant – køn, diversitet og mobilitet

Projektdetaljer

Projektets formål er at studere globaliseringens gennemslag i Nordjylland set fra et kønsperspektiv. Hypotesen er, at nye dynamikker mellem ’det lokale og det globale’ transformerer arbejdsliv og hverdagsliv og bliver mindst lige så vigtige som modsætningen mellem ’center og periferi’. Udkantsproblematikken ændres radikalt. Det indebærer bl.a, at der ansættes flere kvinder med høj og lav uddannelse i private såvel som offentlige virksomheder; at der bliver flere medrejsende ægtefæller af begge køn; at der bliver flere ægteskaber med blandet nationalitet, da danskere stifter familie ’over grænserne’ og ofte vender tilbage med deres ægtefæller. Denne udvikling rejser nye udfordringer for arbejdsliv, hverdagsliv, det lokale demokrati og de lokale institutioner. Et dobbelt globaliserings‐og kønsblik på processen kan give ny viden om diversitet, mobilitet og integration i forhold til civilsamfund, virksomheder og offentlige institutioner.

Projektet er støttet af Det Obelske Familiefond.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/05/201101/05/2013

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
    • Uddannelsesvalg, geografi & køn

Helene Pristed Nielsen (Foredragsholder)

4 nov. 2020

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

• Har 'Udkantsdanmark' køn?

Helene Pristed Nielsen (Foredragsholder)

22 jan. 2018

• Udvikling i Kystområder

Helene Pristed Nielsen (Deltager)