Den kompetente medarbejder

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet er et aktionsforskningsprojekt som afvikles i samarbejde med Området for Kommunikation og Specialpædagogik i Region Nord og som bygger videre på tre tidligere aktionsforskningsprojekter i samme organisatoriske kontekst. Projektet har til formål at skabe organisatorisk læring ved bl.a. at udvikle viden om og handle-kompetencer i relation til:

•At sikre ledelsesmæssig og organisatorisk rammesætning samt forankring af fælles faglig re-fleksion, videndeling og vidensudvikling i de enkelte tilbud og afdelinger og på tværs i området.

At forbedre den socialpædagogisk praksis til gavn for borgeren.
•At skærpe fokus på egen dømmekraft og refleksion i relation til dét at være ansat indenfor det specialpædagogiske område. Som praktiker må man reflektere og tilpasse sine handlinger i forhold til den enkelte borger og den særlige situation, fremfor rutinemæssigt at anvende gene-raliseret viden og standardiserede mål og retningslinjer.

•At understøtte respektfuld og professionel dialog i den specialpædagogiske praksis, herunder anvendelsen af en dialogisk, coachende tilgang.

•At fastholde en relevant anvendelse af faglige tilgange og metoder i den pædagogiske praksis på borgerniveau.

•At rammesætte og facilitere italesættelse og deling af tavs viden og kontinuerlig udvikling af kompetencen til begrebsliggørelse og anvendelse af relevant fagterminologi, eksempelvis med henblik på udarbejdelse af relevant dokumentation af praksis.

•At sikre effektiv implementering og konkretisering af den viden, der tilføres gennem kurser og uddannelsesforløb.

Aktionsforskningsprojektet Den kompetente medarbejder har til formål at understøtte kompetenceudvikling og organisatorisk læring på både ledelses- og medarbejderniveau, bl.a. med afvikling af en række dialogsessioner og workshops - eksempelvis omhandlende skærpelse af kommunikative kompetencer, udvikling af coachende tilgange, styrkelse af relationskompetencer, relationel koordinering og samarbejde på tværs af enheder og faggrupper, håndtering af organisatoriske forandringer etc. Samtidig skal projektet bidrage til at udvikle nye perspektiver, metoder og tilgange indenfor aktionsforskning.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato31/10/202213/06/2023

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 3 - Sundhed og trivsel
  • Verdensmål 4 - Kvalitetsuddannelse
  • Verdensmål 8 - Anstændige jobs og økonomisk vækst
  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed
  • Verdensmål 16 - Fred, retfærdighed og stærke institutioner
  • Verdensmål 17 - Partnerskaber for handling

Emneord

  • Aktionsforskning
  • Dialogiske processer
  • Dialog
  • Inddragelse
  • medarbejderdreven innovation
  • Medarbejderudvikling
  • Ledelsesudvikling
  • Kompetenceudvikling
  • Trivsel
  • Samarbejde
  • Relationel ledelse
  • Relationel koordinering
  • Samskabelse
  • Specialpædagogik
  • Kommunikation
  • Læring
  • Organisatorisk læring
  • Læring i praksis
  • praksisnær kompetenceudviling
  • praksisnær læring