Developing potato into a high-efficient, low-maintenance and multipurpose crop.

Projektdetaljer

I fremtiden skal landbruget ikke blot producere afgrøder til foder og fødevarer, men også som fornybare udgangsstoffer til energiproduktionen (e.g. bioethanol) og den kemiske industri. For at tilpasse disse behov på det eksisterende landbrugsareal er der brug for afgrøder med den højest mulige stvielsesproduktion pr. ha. Dette skal vel og mærke ske økonomisk bæredygtigt og med en reduktion af brugen af sprøjtemidler og gødning.

Afgrøder med lagerorganer placeret i jorden, som kartoffel og sukkerroer, producerer dobbelt så meget energi per areal enhed som korn og majs. I dette projekt vil vi udforske de centrale biokemiske synteseveje for stivelse og lagerprotein, samt identificere de gen-netværk der forårsager sygdoms- og tørkeresistens. Denne viden skal bruges til at avle en sygdomsresistent industrikartoffel med højt stivelsesindhold til foder- og energiproduktion, uden brug af sprøjtemidler og med lavt forbrug af gødning og vand. Som en del af projektet vil det økonomiske potentiale af sådanne kartofler blive analyseret.

StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/200831/12/2012

Samarbejdspartnere

• Aarhus University (Medansøger)
  • Danespo A/S (Medansøger)
  • AKV Langholt (Medansøger)
  • KMC (Medansøger)
  • University of Copenhagen (Medansøger)
  • CLC bio (Medansøger)

• Det Strategiske Forskningsråd: 13.700.288,00 kr.