Didaktisk relationskompetence og inkluderende undervisning.

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Formålet med forskningsprogrammet er at undersøge sammenhængen mellem læreres
    relationskompetencer og didaktiske kompetence og udviklingen af inkluderende og læringsfremmende
    miljøer i folkeskolen. Forskningsprogrammet vil omfatte empiriske undersøgelser af, de sociokulturelle
    forhold i klasseværelset med henblik på at få indsigt i, hvorledes disse udvikles og fremmes i et komplekst
    samspil eleverne imellem og mellem lærere og elever. Programmet skal styrke den pædagogiske og
    didaktiske forskning på et felt, hvor der forskningsmæssigt efterlyses mere viden om hvordan didaktisk
    relationskompetence udvikles så flere elever får bedre dansk og matematik undervisning i folkeskolen.
    Programmet skal skabe viden om hvordan undervisere udvikler didaktisk kompetence og
    relationskompetence og hvilke didaktiske og pædagogiske kompetence, der er særligt læringsfremmende i
    forhold til specifikke målgrupper.
    Det er således dokumenteret, at det danske uddannelsessystem har særlige problemer med at tilgodese de
    læringsbehov elever af ikke-dansk oprindelse har. Det er derfor særlig relevant at undersøge
    sammenhængen mellem didaktisk og pædagogisk kompetence, relationskompetence og de inklusions – og
    eksklusionsstrategier, der kommer til udtryk i undervisningen og resulterer i,at for mange elever forlader
    folkeskolen med et for ringe udbytte.
    Det skal ske gennem en omfattende empiriske og lang forløbsundersøgelse på to skoler, med fokus på
    indfangelse af det komplekse forhold mellem klasserum/skole/og kultur og sociogeografiske omgivelser,
    indfanget gennem 4 delprojekter med vægtning af h.h.v. elev, lærer, professionsdidaktikske og
    organisatoriske aspekter af forhold den antages at påvirke didaktisk relationskompetence.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/08/200931/07/2012

    Finansiering

    • Velux Fonden