Didaktiske udfordringer i selvforvaltede læringsrum

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Projektet ”Didaktiske udfordringer i selvforvaltede læringsrum” under nationalt forskningsprogram vedr. studieaktivitetsmodellen har til formål at udvikle ny viden om selvforvaltede læringsrum, som både studieaktivitetsmodellen og de forskellige problembaserede pædagogikker inden for professionsuddannelserne betoner. Projektet vil således fokusere på typer af læringsrum, som har en høj grad af selvforvaltning, og hvor moderne undervisningsteknologier skaber dynamik i tid og rum. Tidligere udviklingsarbejder med studieaktivitetsmodellen har tematiseret dilemmaer mellem graden af underviserstyring og studerendes selvforvaltning samt mellem uddannelsens krav og de studerendes forventninger. Selvom sådanne dilemmaer er et grundvilkår i de problembaserede læringsmiljøer, er der behov for yderligere viden om, hvordan de udfolder sig i professionsuddannelsernes praksis, og hvilke didaktiske udfordringer, de skaber inden for disse miljøer. Med udgangspunkt i uddannelsessociologiske teorier vil projektet belyse og begrebsliggøre forskellige former for strukturering af selvforvaltede læringsrum, hvordan studerende med forskellige baggrunde (kapitaltyper) møder uddannelsens krav inden for disse, og hvordan underviserne håndterer de hermed forbundne didaktiske udfordringer.

    Lægmandssprog

    Projektet går ud på at undersøge, hvorledes studerende på udvalgte professionsbacheloruddannelser håndterer udfordringer forbundet med selvforvaltning inden for studieaktivitetsmodellen og det problemorienterede projektarbejde.

    Nøgleresultater

    Første delresultater forventes at foreligge medio 2017
    Kort titelStudieaktivitetsmodellen
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato07/03/201631/12/2017