DiRECTLY: Databased REal-time CollaboraTive Logistics sYstem - 15,1 million Dkr

Projektdetaljer

Beskrivelse

I EU er 24% af alle kørte lastvognskilometer tomkørsel, mens lastvogne med last i gennemsnit er lastet 57% (Supply Chain Decarbonization, World Economic Forum, 2009).
Målet med dette projekt er, som det første i verden, at udvikle og implementere et automatiseret kollaborativt logistik system, baseret på realtids indsamling og analyse af fragt- og trackingdata. Dette beslutningsstøttesystem muliggør, at konkurrerende transportvirksomheder kan dele lastkapacitet på ikke-fuldt-læs ture, for dermed at optimere udnyttelsen af lastevnen og kørsel. Denne optimering, med fokus på nye forretningsmodeller og realtidsdata, vil skabe direkte besparelser for transportvirksomhederne samt indirekte værdi for samfundet i form af mindre lastvognskørsel og dermed mindre trængsel og mindre udledning af drivhusgasser. Systemet bygger på algoritmer udviklet af ledende logistik- og transportforskningsmiljøer i Danmark og England, og implementeres hos data-management virksomheden Gatehouse. To store konkurrerende transportvirksomheder, Danske Fragtmænd og FREJA, leverer data til udviklingen af systemet, tester og anvender systemet. Efter projektet vil systemet være i drift hos Gatehouse, og vil kunne anvendes af alle store logistik virksomheder.
Kort titelCollaborative Cargo
AkronymDiRECTLY
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/201730/06/2021

Finansiering

  • Innovationsfonden: 1.559.143,00 kr.

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landende enige om 17 verdensmål til at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 8 - Anstændige jobs og økonomisk vækst
  • Verdensmål 9 - Industri, innovation og infrastruktur
  • Verdensmål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.