Etablering af miljø for produkt-, proces- og produktionssimulering

• Nielsen, Karl Brian (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Bl.a. gennem afvikling af to ph.d.-projekter inden for Industrialisering af FE-analyse og udnyttelse af Virtual Processing er et indledende arbejde påbegyndt. Formålet med projektet er at styrke den industrielle anvendelse af avancerede numeriske metoder i forbindelse med produktfremtagning, proces- og produktionsoptimering. Projektet har været understøttet af en række studenterprojekter, bl.a. i samarbejde med Grundfos, Bjerringbro og Hydro Alunova, Tønder. Det mest fysiske resultat er opbygning af en low-cost clusterløsning til effektiv håndtering af FE-analyser og optimering. Af konkrete resultater fremhæves udvikling af et java-baseret optimeringssystem baseret på anden ordensmetoder, Hessian approksimation og trust-regions. Systemet håndterer samtidig skeduleringsproblematikken i forbindelse med parallel afvikling af FE-analyser på beowulf cluster (Linux og PC-baseret). Ydermere er der etableret et software system til håndtering af 3D virtual reality, og der mangler den fysiske realisering. (Karl Brian Nielsen)
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato31/12/200331/12/2003