Evaluering af HJørring Kommunes Ungegaranti

Projektdetaljer

Projektet følger implementeringen af HJørring Kommunes Ungegaranti. Fokus er på elevers oplevelser af Ungegarantien og dens indsatser. Desuden undersøges interessenter og professionelles bidrag til Ungegarantien.

Videnskabeligt er projektet optaget af at undersøge unges skoleliv, motivation for uddannelse og valg af uddannelse og job, herunder håb og drømme for egen fremtid. Desuden undersøges Ungegarantien som en case på, hvordan international uddannelsespolitik i dag 'rejser' og inspirerer på tværs af lande og regioner, herunder fænomener som policy borrowing, transfer, translation og transformation.

Lægmandssprog

Projektet følger Hjørring Kommunes Ungegaranti i perioden 2020-2023 i forhold til at undersøge, hvilke virkninger Ungegarantien har for kommunens unge.
I Hjørring Kommune vedtog byrådet i 2019 en ny ungestrategi, der har ’Ungegarantien’ som omdrejningspunkt. Ungegarantien består i, at kommunens unge er garanteret hjælp, støtte og vejledning, hvis de henvender sig til kommunen eller til en af kommunens mere end 80 garantivirksomheder. I centrum for Ungegarantien står den enkelte unge. Formålet er at hjælpe alle kommunens unge til at finde deres egen ’positive destination’ i livet. Ungegarantien udmønter sig i fire spor; et grundskolespor, et virksomhedsspor, et vejledningsspor og et støttespor.
Kort titelHjørring-projektet
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/202031/12/2023

Emneord