Filantropi, selvhjælp og interesseorganisering. Frivillige organisationer i dansk socialpolitik 1849 - 1990'erne

Projektdetaljer

Projektet undersøger de lange linjer i den historiske udvikling af forholdet mellem frivillig organisering og offentlig socialpolitik. Undersøgelsen bygger på 13 case-studier af landsdækkende frivillige sociale organisationers udvikling. Case-studierne omfatter tre typer frivillige organisationer: Gensidige selvhjælpsorganisationer, filantropiske organisationer og medlemsbaserede interesseorganisationer. Undersøgelsen er afsluttet og bl.a. afrapporteret i følgende publikationer: Peter Bundesen, Lars Skov Henriksen og Anja Jørgensen: Filantropi, selvhjælp og interesseorganisering. Frivillige organisationer i dansk socialpolitik 1849 - 1990erne. Odense Universitetsforlag, 2001. Peter Bundesen, Lars Skov Henriksen og Anja Jørgensen: Frivillige organisationer i historisk belysning: Case-studier fra det sociale område. I Bech-Jørgensen, Birthe og Søren Kristiansen (red.): Sociale perspektiver, Forlaget Alfuff, 2000. Peter Bundesen og Lars Skov Henriksen: Voluntary-statutory relationships in the history of Danish social welfare. Paper presented at the International Society for Third Sector Research conference, Dublin, July, 2000. Peter Bundesen, Lars Skov Henriksen og Anja Jørgensen: Frivillig organisering og offentligt ansvar. Nordisk Sosialt Arbeid, 21. årg. nr. 4, 2001:221-230. Socialministeriet har støttet undersøgelsen (Anja Jørgensen, Lars Skov Henriksen; Peter Bundesen, Den sociale højskole i Odense)
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato30/11/200130/11/2001