HF på VUC. Et andet valg

• Pless, Mette (Projektleder)
  • Hansen, Niels-Henrik Møller (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Med gymnasiereformen fra februar 2004 er de fire gymnasiale uddannelser stillet over for den udfordring at finde deres ståsted og en balance mellem at være ligestillede som gymnasiale uddannelser og samtidig særskilt profilerede.

Projektets overordnede formål er at kvalificere diskussionen om HF’s rolle i uddannelsessystemet med særligt henblik på at belyse søgningen til og gennemførelsen af HF set i lyset af arbejdet med at nå målsætningen om, at mindst 95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015.

- HF rekrutterer elever fra en social baggrund, som er bredere end det er tilfældet på stx. En nærmere analyse af HF og HF-eleverne kan give et indblik i, hvad der tiltrækker de unge, og dermed bidrage til et grundlag for at arbejde med yderligere at styrke en bredere rekruttering til de videregående uddannelser og hermed være med til at indfri målsætningen om, at mindst 50 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse i 2015.

- HF har som de andre ungdomsuddannelser et frafald. Det er et mål at øge kendskabet til hvad der dels fastholder, dels får unge til falde fra en påbegyndt HFuddannelse.

- Samtidig gennemgår HF i disse år en udvikling i retning af at blive et uddannelsesvalg, som foretages direkte fra tiende klasse. Undersøgelsen ønsker også at belyse, om HF skal tage nogle ekstra tiltag i forhold til netop at rumme denne, yngre kursistgruppe på bedste måde.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/11/200931/05/2010

Samarbejdspartnere

• Lederforening, VUC Sekretariatet (Projektpartner)