Human exposure to novel flame retardants -from materials to humans (post.doc. projekt)

• Frederiksen, Marie (Projektleder)
  • Sørensen, Lars Schiøtt (Andet)
  • Vorkamp, Katrin (Andet)
  • Knudsen, Lisbeth E. (Andet)
  • Nielsen, Jesper Bo (Andet)
  • Webster, Tom (Andet)

Projektdetaljer

Bromerede flammehæmmere anvendes i en lang række produkter indendørs for at forhindre brand, men man kender ikke sundhedseffekterne af stofferne der anvendes, eller hvordan disse eventuelt kommer over i mennesker. Indeklimaet bliver et stadig vigtigere miljø at undersøge, da det anslås at vi opholder os op mod 90% af vores tid indendørs. Dette forskningsprojekt sætter fokus på en række nye stoffer hele vejen fra frigivelsen fra materialer via optagsvejene som indånding og hudoptag og til de findes i mennesker. Således undersøges i projektet følgende aspekter: afdampning fra bygningsmaterialer, optaget over hud samt forekomsten i husstøv og modermælk. Tilsammen kan alt dette anvendes til at beskrive hvordan stofferne kommer fra indeklimaet over i mennesker –især optagsvejene er interessante, da man pt. ikke ved hvordan stofferne kommer fra produkt til mennesker. Optaget over hud er særlig interessant, da det i øjeblikket er dårlig belyst hvilken rolle mekanismen har for denne type af stoffer. I projektet anvendes rigtig hud til forsøgene med optaget, således vil man kunne få et meget realistisk billede af betydningen af denne optagsvej, der ikke ellers er eksperimentelt belyst.
    AkronymNoFlame
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/01/201430/06/2016

Samarbejdspartnere

• Boston University, School of Public Health (Projektpartner)
    • Institut for Folkesundhedsvidenskab, Afdeling for Miljø og Sundhed, Københavns Universitet (Projektpartner)
    • Aarhus University (Projektpartner)
    • University of Southern Denmark (Projektpartner)

• DFF-Individuelle postdocstipendier : DFF-1333-00034

Emneord

• bromerede flammehæmmere
    • human eksponering
    • hudoptag
    • emission
    • modermælk
    • støv
    • BFR

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.