Humaniseret kvalitetskultur

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet med dette forskningsprojekt er overordnet set at undersøge – i et tværfagligt og tværvidenskabeligt samarbejde – hvordan man kan styrke en ’humanisering’ af sundhedssektoren via en nytænkning i forhold til udvikling af en kvalitetskultur, ’patient- oplevet kvalitet’, der særlig har fokus på den enkelte omsorgsprofessionelles ’etisk- eksistentielle dømmekraft og samtaleevne.
Mere specifikt ønsker dette projekt at kvalificere, hvordan man kan træne sygeplejersker og omsorgsprofessionelle generelt – i primær og sekundær sektoren – i at samtale og være sammen med og skabe samtalefora for patienter og pårørende, når spørgsmål af mere eksistentiel, etisk og filosofisk karakter dukker op.

Lægmandssprog

Hvordan fremme en eksistentiel kommunikationskultur på et hospital og i forebyggende hjemmebesøg i kommuner? Hvorledes arbejde med undrings-baserede dialog- og refleksionsformer, der kan fremme et menneskeligt møde med patienten og de pårørende, når spørgsmål af etisk, eksistentiel og filosofisk karakter dukker op?
AkronymHK
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato02/01/201731/12/2020

Emneord

  • eksistentiel kommunikation
  • humaniseret kvalitetskultur
  • eksistentiel dannelse
  • undrings-baseret dialog
  • forundrings-værksteder