Identification of novel epigenetic targets for improved diagnosis and treatment of amyotrophic lateral sclerosis

Projektdetaljer

Amyotrofisk lateral sklerose (ALS) er en neurodegenerativ sygdom for hvilken der ikke findes nogen effektiv behandling. Med dette projekt ønsker vi at identificere biologiske forandringer (biomarkøre), som finder sted tidligt i sygdomsudviklingen og inden de første symptomer er opstået. Projektet vil særligt fokusere på epigenetiske forandringer, ændringer som påvirker udtrykkelsen af gener uden påvirkning af DNA'et. Vi ønsker at undersøge disse forandringer ved brug af en dyremodel for ALS samt prøver fra ALS patienter og sammenligne data med kontroller for både dyr og patienter. Ved brug af moderne sekventeringsmetoder ønsker vi at identificere biomarkøre delt mellem dyremodellen for ALS og ALS patienter og dermed åbne op for nye behandlingsmuligheder for ALS patienter i fremtiden. Afslutningsvis i dette projekt vil vi teste nye behandlingsmuligheder med allerede udviklet medicin i håbet om, at tidlig behandling mod de biologiske forandringer, som opstår tidligt i udviklingen af ALS, vil kunne bremse sygdommen i dyremodellen.
Kort titelALS epigenetic biomarkers
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato15/11/202230/11/2025

• Aage og Johanne Louis-Hansens Fond: 3.000.000,00 kr.