Projektdetaljer

Formål for Annex 84 er at tilvejebringe en omfattende viden og værktøjer til demand management fra bygninger i termiske netværk. Arbejdet vil undersøge de social og tekniske udfordringer og hvordan disse kan løses i forskellige bygningstypologier, klimazoner og lokale forhold, herunder hvordan digitalisering af varmebehov kan udnyttes til at realisere bygningers indlejrede termiske energifleksibilitet.

Projektbeskrivelse

Målet med Annex 84 er at give en omfattende viden og værktøjer til vellykket aktivering af bygningernes fleksibilitet- og energilagringspotentiale i fjernvarme- og kølesystemer (DHCS). Undersøgelserne gennem-føres på forskellige niveauer og fokuserer på de sociale (involverede aktører og samarbejdsmodeller), hardware (teknologi) og software (metoder) udfordringer, dvs. krav, begrænsninger og nødvendig udvikling. Endelig vil undersøgelserne omfatte test og demonstration fra det virkelige liv.

Annex 84 består af 4 subtasks (ST):
• STA: Samarbejdsmodeller
• STB: Teknologi på bygningsniveau
• STC: Metoder og værktøjer
• STD: Casestudier

Resultater:
 Oversigt over de aktører, der er involveret i samarbejde, identifikation af deres nuværende og fremtidige rolle, deres forventninger og begrænsninger i forhold til fremtidigt samarbejde samt flaskehalse i lovrammen.
 Design af retningslinjer for nye og eksisterende varme- og køleinstallationer samt fjernvarme(køle)anlægget med specifikation af minimale teknologiske krav.
 Nye metoder og værktøjer til at udnytte de dynamiske data smart meters til optimering og modellering af ydeevne.
 Oversigt over forskellige casestudier af efterspørgselsstyring på enten enkelt teknologi, bygnings- eller DHC-distrikt niveauet.
Projektet er støttet af EUDP.
Partnere: Aarhus Universitet, DTU.
Kort titelIEA EBC Annex 84
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/09/202030/09/2025

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

• Verdensmål 7 - Bæredygtig energi
  • Verdensmål 9 - Industri, innovation og infrastruktur
  • Verdensmål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion
  • Verdensmål 13 - Klimaindsats

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.