Implementering af anbefalingssystemer i bibliotekskataloger via datamining

Projektdetaljer

Det er projektets formål at implementere en fuldt funktionel driftsløsning af et anbefalingssystem som en integreret løsning på to danske forskningsbibliotekers online-kataloger og herigennem at skabe en stor værdiforøgelse af bibliotekskatalogets anvendelsesmuligheder for brugeren. Aalborg Universitetsbibliotek har indledt et samarbejde med en gruppe datalogistuderende ved Aalborg Universitet vedr. datamining af de historiske låneroplysninger og emnemæssige metadata fra bibliotekskataloget. Projektet er etableret med inspiration fra det anbefalingssystem, der bl.a. benyttes af internetfirmaet Amazon.com, hvor man får anbefalinger af typen "Dem der købte denne bog købte også: ...". Dette er så udbygget med anbefalinger af typen "Bøger indenfor samme emne: ...". Den første anbefaling sker på baggrund af et materiales lån og aflevering, mens sidstnævnte vil få "glemt" materiale og ikke udlånt materiale ind i anbefalingssystemet. Deltagere:  AUB, Trien Huy Ky (DAT8), Jacob Mogensen (DAT8), Kristian Reesen Skouboe (DAT8)
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato03/01/200530/06/2005