Projektdetaljer
Beskrivelse
Ny serviceinnovation med kontant afkast
Der ligger et eksportpotentiale på 4,6 mia. Dkr. og venter på innovative danske reklamebureauer ifølge dagbladet Børsen (28. sept. 2009). Dette innovationsnetværk vil igangsætte en nytænkning i branchen, som kan klæde den på til at realisere potentialet. Det skal ske ved at fokusere på fremtidens marked og samle, udvikle, kommercialisere og forankre forskningsbaseret viden i samspil med virksomheder, som ruster bureauerne til den internationale konkurrence. Denne kompetenceudvikling er en helt ny form for serviceinnovation, der vil modernisere den danske reklamebranche, så den matcher de kommende krav fra markedet og forbrugerne. Innovationsnetværket bygger dermed på en indholdsmæssig nytænkning af serviceinnovation og en organisatorisk ‐ og ikke mindst interorganisatorisk ‐ nyskabelse af forretningsmodeller.
Forandringer i markedet kræver nye metoder og modeller
I dag spiller produkter en anden rolle for forbrugerne, end de gjorde tidligere. Varen er ikke kun en brugsværdi. Vi bruger i lige så høj grad varer til at vise, hvem vi er, eller gerne vil være. Vores ting skal med andre ord også fungere som symbol på de holdninger og værdier, vi står for. Forbrugerforståelse er derfor alfa og omega i markedsføringen, og reklamebureauerne er nødt til at anlægge et meget bredere perspektiv end det traditionelt erhvervsøkonomiske. De forskere, som deltager i netværket, dækker tilsammen den vifte af områder, der skal levere nye værktøjer til reklamebranchen. De dækker også hele landet, idet de kommer fra Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og CBS Handelshøjskolen i København.
Der ligger et eksportpotentiale på 4,6 mia. Dkr. og venter på innovative danske reklamebureauer ifølge dagbladet Børsen (28. sept. 2009). Dette innovationsnetværk vil igangsætte en nytænkning i branchen, som kan klæde den på til at realisere potentialet. Det skal ske ved at fokusere på fremtidens marked og samle, udvikle, kommercialisere og forankre forskningsbaseret viden i samspil med virksomheder, som ruster bureauerne til den internationale konkurrence. Denne kompetenceudvikling er en helt ny form for serviceinnovation, der vil modernisere den danske reklamebranche, så den matcher de kommende krav fra markedet og forbrugerne. Innovationsnetværket bygger dermed på en indholdsmæssig nytænkning af serviceinnovation og en organisatorisk ‐ og ikke mindst interorganisatorisk ‐ nyskabelse af forretningsmodeller.
Forandringer i markedet kræver nye metoder og modeller
I dag spiller produkter en anden rolle for forbrugerne, end de gjorde tidligere. Varen er ikke kun en brugsværdi. Vi bruger i lige så høj grad varer til at vise, hvem vi er, eller gerne vil være. Vores ting skal med andre ord også fungere som symbol på de holdninger og værdier, vi står for. Forbrugerforståelse er derfor alfa og omega i markedsføringen, og reklamebureauerne er nødt til at anlægge et meget bredere perspektiv end det traditionelt erhvervsøkonomiske. De forskere, som deltager i netværket, dækker tilsammen den vifte af områder, der skal levere nye værktøjer til reklamebranchen. De dækker også hele landet, idet de kommer fra Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og CBS Handelshøjskolen i København.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/2011 → 31/12/2013 |
Samarbejdspartnere
- University of Southern Denmark (Projektpartner)
Finansiering
- Rådet for Teknologi og Innovation