Projektdetaljer

Lægmandssprog

I mit Ph.d.-projekt — Intense migrant-native exposure in schools and its consequences — forsker jeg i dynamikkerne der påvirker fordelingen af børn med forskellige indvandrerbaggrunde mellem skoler med fokus på konsekvenserne ved denne fordeling, herunder venskaber og ægteskabsmønstrer, arbejdsmarkedsplacering og holdninger senere i livet. For at undersøge dette anvendes de danske registerdata, således forskningen bidrager med et retvisende billede af, i hvilket omfang etnisk danske børn og børn med indvandrerbaggrund faktisk har mulighed for at møde hinanden i skolen; og hvordan denne mulighed for møder på tværs af grupper har ændret sig i perioden 1985-2020. Metodisk gør anvendelsen af registerdata det muligt at forstå kompleksiteten af fordelingsprocesserne i skolelandskabet. Denne kompleksitet gør, at processerne dermed kun lader sig forstå ved anvendelse af et batteri af variable knyttet til det enkelte individ. Sådanne tilgange har delvist været fraværende i dansk og international segregeringsforskning. Projektet bidrager dermed med nye metodiske tilgange til at undersøge disse fordelingsprocesser. I særdeleshed fokuseres der på at forstå processerne som forankrede i forskellige geografiske kontekster og samtidigt som et result af disse geografiske kontekster.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/02/202101/01/2023