Projektdetaljer

Beskrivelse

Forsker i den menneskelige følelsesmæssige oplevelse, og hvordan denne skabes og optimeres gennem medieret interaktiv underholdning.Denne forskning baserer sig på studiet af 3 videnskabelige områder:- Evolutionspsykologi, der beskriver hvordan det menneskelige sind er udviklet til at behandle og reagere på information fra verden omkring os.- Æstetiske virkemidler, der kan føres tilbage til bestemte konstellationer af fænomener i miljøet, som vi gennem evolution har udviklet særlige kognitive og kropslige reaktioner på.- Presence, som betegner følelsen af tilstedeværelse i virtuelle rum, hvilket har afgørende indflydelse på intensiteten af oplevelsen, da fænomener gør stærkest indtryk når de opfattes som aktuelle for én selv.Oplevelses-optimering er særligt anvendelig når medie-produkter skal medrive og engagere modtageren, som det fx er tilfældet med film og computerspil. Men området bliver også yderst relevant i forhold til reklame og undervisning, da et budskab indprentes bedre når det følges af en tilstrækkelig følelsesmæssig intensitet i modtageren.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/200431/03/2007