Knowledge-intensive Organizations and Intrapreneurship (KNORI)

  • Drejer, Anders (Projektdeltager)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Baseret på begreber som videnssamfundet, intellectual capital, stadig stigende teknologisk og markedsmæssig dynamik for danske virksomheder, handler netværksprojektet "Knowledge-intensive Organizations and Intrapreneurship (KNORI)" om spørgsmålet om, hvordan man får en veletableret og/eller konsolideret og driftsorienteret (produktions)virksomhed, der måske er ved at være lidt stiv i 'koderne' eller for produkt- og teknologimæssigt 'nærsynet' til igen at være forandrings- og fornyelsesorienteret og til at fokusere på udvikling? Dette sker ud fra et forskningsmæssigt udgangspunkt om at mange observatører - inklusiv den empiriske forskning - synes at have underbelyst eller helt overset den rolle "intrapreneurship" kan have for en eksisterende virksomhed (ift. at tilføre og fastholde et højt innovations- og forandringsniveau) såvel for den regionale erhvervsudvikling (ift. nye spin-off virksomheder) samt hvordan videnressourcer under sådanne dynamiske udviklingsprocesser strategisk håndteres. En interessant branche, som i løbet af den nærmeste fremtid kan forventes at være på vej ind i en Castch-22 lignende situation, er telekommunikationssektoren, som er vel repræsenteret i den nordjyske region. Dette er derfor valgt som projektets empiriske grundlag. (Anders Drejer; John P. Ulhøj, Handelshøjskolen i Århus)
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato31/12/200331/12/2003