Kommunikation, konflikt og matematiklæring i det multikulturelle klasseværelse

• Skovsmose, Ole (Projektdeltager)
  • Valero, Paola (Projektdeltager)
  • Alrø, Helle (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Konflikter refererer til modstrid og problemer, men samtidig rummer de nye muligheder for udvikling og læring. Vi ser konflikter som både sociale fænomener og som indholdselementer i en læreproces. Vores konfliktbegreb er således socio-epistemologisk. Vi vil koncentrere vores undersøgelse til nogle få udvalgte klasseværelser, der af lærere og skoler opfattes som multikulturelle og konfliktfyldte. Og vi vil undersøge, hvordan konflikter manifesterer sig kommunikativt i det multikulturelle klasseværelse. Vores observationer og analyser vil blive diskuteret med de involverede elever og lærere. Samtidig vil vi søge sparring med forskere og lærere fra Brasilien, Sydafrika, Spanien og USA, der i ganske andre sammenhænge har erfaringer med matematikundervisning i en multikulturel sammenhæng. Projektet vil være teoriudviklende i forhold til matematiklæring i det multikulturelle klasseværelse, det vil præsentere resultaterne i internationale forskningssammenhænge, og det vil invitere til en bred diskussion og praktisk fornyelse på området i Danmark.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato19/05/2010 → …

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.