Kommunikation og matematikundervisning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Hensigten er i første omgang at inddrage kommunikationsteori til belysning af samtaleformer, der karakteriserer folkeskolens matematikundervisning, samt at undersøge i hvilket omfang den meta-opfattelse, som elever opbygger angående matematikkens struktur og væsen, bliver fastlagt ud fra de samtalemønstre der dominerer undervisningen. Dernæst er det hensigten at udvikle en teori om matematiklæring, der erstatter det mono-logiske paradigme inden for læringsteori med et dia-logisk, og som kan videreføre et dia-logisk paradigme som en kritisk erkendelsesteori. Projektet søger således at udvikle en teori om matematiklæring, der harmonerer med en kritisk matematikpædagogik. Specielt søges beskrevet i hvilken forstand kompetencen "mathemacy" opbygges gennem dialog. Projektets engelske titel er: Communication and mathematics education.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato19/05/2010 → …

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.