Kommunikation og matematikundervisning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Hensigten er i første omgang at inddrage kommunikationsteori til belysning af samtaleformer, der karakteriserer folkeskolens matematikundervisning, samt at undersøge i hvilket omfang den meta-opfattelse, som elever opbygger angående matematikkens struktur og væsen, bliver fastlagt ud fra de samtalemønstre der dominerer undervisningen. Dernæst er det hensigten at udvikle en teori om matematiklæring, der erstatter det mono-logiske paradigme inden for læringsteori med et dia-logisk, og som kan videreføre et dia-logisk paradigme som en kritisk erkendelsesteori. Projektet søger således at udvikle en teori om matematiklæring, der harmonerer med en kritisk matematikpædagogik. Specielt søges beskrevet i hvilken forstand kompetencen "mathemacy" opbygges gennem dialog. Projektets engelske titel er: Communication and mathematics education.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato19/05/2010 → …

Publikation

  • 8 Tidsskriftartikel
  • 2 Bog
  • 1 Bidrag til bog/antologi
  • 1 Paper uden forlag/tidsskrift

Researching multicultural mathematics classroom through the lens of landscapes of learning: NORMA 2008

Alrø, H., Skovsmose, O. & Valero, P., 2008. 8 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

Åben adgang
Fil
  • 244 Downloads (Pure)

    Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática

    Alrø, H. & Skovsmose, O., 2006, Belo Horizonte (Brazil): Autêntica.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    Dialogue and Learning in Mathematics Education: Intention, Reflection, Critique

    Alrø, H. & Skovsmose, O., 2002, Boston: Kluwer Academic Publishers. (Mathematics Education Library; Nr. 29).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning