Projektdetaljer

Formålet med projektet er at muliggøre dansk koordinering og deltagelse i et projekt under Det Internationale Energiagentur (IEA), nemlig Annex 79: "Beboeradfærds fokuserende bygningsdesign og drift", som er et projekt under IEA's program for "Energy in Buildings and Communities" (EBC). Det overordnede mål for Annex 79 er at integrere og implementere beboer og beboer adfærd i design processer og bygningsdrift til at forbedre både energieffektiviteten og beboerkomforten vil annekset fokusere på:
• frembringe ny videnskabelig viden om adaptiv beboerhandlinger forstået via flere uafhængige indendørs miljøparametre
• forstå interaktionen mellem beboere og bygningssystemer, fx, hvordan brugergrænseflader opfordre eller afholder beboere til at udnytte adaptive muligheder for at forbedre deres komfortsituation samt påvirke bygningens energiforbrug.
• brug af ”big data” (fx datamining og maskin læring) i bygningssektoren baseret på forskellige kilder af bygning og beboer data samt sensorteknologi
• udvikling af metoder og anvisninger samt forberedelse af standarder for integration af beboermodeller i bygningsdesign og drift
• gennemførsel af fokuserede case studier for at teste nye metoder og modeller i forskellige design og driftsfaser for at opnå værdifuld viden for forskere og praktikere.
Formålet med annekset er at opnå ny viden om komfort relateret beboeradfærd i bygninger og dens påvirkning af bygningers energiforbrug. En åben samarbejdsplatform for data og software vil understøtte brugen af datamining metoder og avanceret beboer adfærdsmodeller. Annekset vil også advokere for brugen af denne viden i bygningsdesign og drift processer ved at understøtte politikudvikling, forberede forslag til standarder og give anvisninger til praktikere. Resultaterne af annekset vil blive udbredt bredt igennem konference og tidsskrifts publikationer, særnumre af tidsskrifter, panel diskussioner, foredrag, bøger, tekniske rapporter og anvisninger. Projektet vil udbrede resultaterne til relevante aktører i den danske bygningssektor.

Projektet er støttet af EUDP.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/201930/11/2023

Emneord

• Indeklima
  • Brugeradfærd
  • Energiforbrug
  • Bygningsdesign

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • The Role of Occupants in Buildings’ Energy Performance Gap: Myth or Reality?

Mahdavi, A., Berger, C., Amin, H., Ampatzi, E., Andersen, R. K., Azar, E., Barthelmes, V. M., Favero, M., Hahn, J., Khovalyg, D., Knudsen, H. N., Luna-Navarro, A., Roetzel, A., Sangogboye, F. C., Schweiker, M., Taheri, M., Teli, D., Touchie, M. & Verbruggen, S., 12 mar. 2021, I: Sustainability. 13, 6, 3146.

Publikation: Bidrag til tidsskriftReview (oversigtsartikel)peer review

Åben adgang