Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene: kompetenceudvikling af nye lærere og didaktisk udvikling i et elevperspektiv

Projektdetaljer

Beskrivelse

Kunstig intelligens (Artificial Intelligence, AI) har
en stigende rolle i samfundet og vil sandsynligvis
løbende påvirke måder skolen arbejder med
kommunikation, evaluering og viden på. Nyere
AI som fx ChatGPT er baseret på sprogmodeller,
som gør det særligt relevant for sprogfagene at
arbejde didaktisk og kritisk med disse
teknologier. Der er således behov for at
undersøge og udvikle måder sprogfagene kan
arbejde didaktisk og kommunikativt på i et
samfund præget af AI – og særligt at have fokus
på hvad eleverne i grundskolen og deres lærere
skal kunne og vide for at imødekommende både
muligheder og udfordringer i brugen af kunstig
intelligens. Formålet med projektet er derfor at
imødekomme denne væsentlige
samfundsudfordring ved at gennemføre forløb
for og med lærerstuderende i relation til deres
praktikforløb i engelsk, tysk og fransk, hvor
kunstig intelligens integreres som elementer på
læreruddannelsen og med eleverne i
grundskolen
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/202431/12/2024

Samarbejdspartnere

  • University College Copenhagen