Læring i moderne dansk vekseluddannelse

Projektdetaljer

Beskrivelse

Læring i moderne dansk vekseluddannelse med fokus på området ?Teknologi og kommunikation? forventes afsluttet i efteråret 2004 med indlevering af Ph.d.-afhandling med den foreløbige titel: ?Læring i hverdagspraksis?. Teoretisk knytter inspirationen sig til teorier om læring som social praksis med særlig henblik på relationerne mellem adgang til læring og magt. Projektet sætter empirisk særligt fokus på læring i praktikken i moderne dansk vekseluddannelse, men også på krydsfelter og koblinger til læring på skolen. Forhold knyttet til institutionelle, identitets- og vidensmæssige koblinger mellem skole og praktik diskuteres. Der analyseres særlige træk ved instruktion i praktikken i forhold til undervisning på skolen. Elever og lærlinges læringsbaner og personlige læringshorisonter beskrives og analyseres. Muligheder og begrænsninger for adgang til læring og deltagelse i praktikken tematiseres. Desuden beskrives brugen af feltstudier som metode i den psykologiske forskning.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato28/01/200528/01/2005

Publikation

Becoming a qualitative researcher: alternatives to the sofa

Pedersen, L. T., 2004, I : Nyhedsbrevet. 36, s. 3-18

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Åben adgang
Fil
291 Downloads (Pure)

Evaluering som regulering af læring

Pedersen, L. T., 2004, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 6, 4, s. 57-77

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil
1417 Downloads (Pure)

Feltstudier af læring som social praksis: fra singulær til multikontekstuel metode

Pedersen, L. T., 2004, Læring i arbejdslivet. Elsborg, S. & Liveng, A. (red.) (red.). Roskilde Universitetsforlag, (Learning Lab Denmark; Nr. 5).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning