Projektdetaljer

Beskrivelse

Forsknings- og udviklingsprojektet 'Ledelse med mærkbar effekt for børnene ' 2024 - 2026 er et samarbejde mellem AAU og Københavns Kommune.
I projektets forskningsdel undersøges kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø, samt ledelsens betydning for udvikling af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer.

I projektets interventionsdel uddannes i alt 168 dagtilbudsledere fra tre af Københavns områder. Ledelsens skal i den forbindelse undersøge kvaliteten i eget dagtilbud og arbejde med forbedring af det pædagogiske læringsmiljø gennem faglig ledelse af medarbejdernes praksis. Ledelserne bliver blandt andet uddannet i at bruge data og forskningsviden, anvende pædagogisk analyse som tilgang, skabe systematik i refleksion, evaluere og udvikle forbedringstiltag. Alt sammen i tæt samarbejde med medarbejderne. Det er medarbejdernes læring og udvikling, der er det vigtigste fokus for ledelsernes læring og udvikling på uddannelsen.

Projektet er en fortsættelse af 'Ledelse med mærkbar effekt for børnene 2021 - 2023, hvor kommunens to øvrige område og i alt 120 ledere deltog
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato12/08/202430/06/2026

Samarbejdspartnere

  • Københavns Kommune

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 4 - Kvalitetsuddannelse

Emneord

  • Faglig ledelse
  • Pædagogisk ledelse
  • Kvalitet i dagtilbud
  • Whole System Approach
  • læringsmiljø
  • Capacity Building
  • Datainformeret kvalitetsudvikling
  • KIDS
  • Pædagogisk analyse
  • Kvalitetsudvikling