Liv og læring i uddannelsen af lærere til folkeskolen

• Christensen, Frits Hedegaard (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Hvor læreruddannelsen i de fleste lande starter med et studium af fagene, er den danske læreruddannelse indrettet således, at fag, pædagogik og praktik er sammenvævet gennem hele uddannelsen. Denne "danske model" kædes ofte sammen med et særligt "danske skolesyn". I dette projekt undersøges tre centrale aspekter af den "danske model", nemlig for det første, hvordan den er blevet opfattet i uddannelsesdebatten og planlægningen, for det andet, hvordan den præger kulturen ved lærerseminarierne, og for det tredje hvilken betydning den har for de kompetencer, de lærerstuderende erhverver sig gennem lærerstudiet. Projektet vil bl.a. omfatte kvalitative undersøgelser af lærerstuderendes uddannelsesforløb og tekstanalyser officielle dokumenter m.m. Ph.d.-projekt. (Frits Hedegaard Eriksen)
    StatusIgangværende
    Effektiv start/slut dato19/05/2010 → …