Measuring intense migrant-native contact and its consequences

Projektdetaljer

dgangspunktet er socialpsykologisk teori om, at "intens" kontakt mellem
indvandrere og majoritetsbefolkning kan skabe tolerance, solidaritet og tillid på
tværs af etniske skel, mens "overfladisk" kontakt kan have modsatte effekter.
Projektet beskriver, hvordan den stigende indvandring til Danmark har påvirket den etniske sammensætning af familier, grundskoler og arbejdspladser i perioden fra1986 til 2019. Dernæst beskriver projektet, hvordan den etniske sammensætning af familier, grundskoler og arbejdspladser påvirker tolerance, solidaritet og tillid. Beskrivelserne baseres på unikke danske registerdata og muligheder for at koble register- og surveydata. Projektet giver dermed et mere nuanceret billede af kontakten mellem indvandrere og majoritetsbefolkning end beskrivelser udelukkende baseret på den etniske sammensætning af boligkvarterer. Projektet bidrager også med nye metoder til at fastslå, hvorvidt kontakt på tværs af etniske skel i familier, grundskoler og arbejdspladser er den kausale årsag til højere niveauer af tolerance, tillid og solidaritet. Den metodiske udfordring er, at det netop kan være de mest tolerante, tillidsfulde og solidariske, der vælger kontakt med indvandrere/majoritetsbefolkning. Projektet leverer en grundviden, der er central for at bedømme graden af etnisk segregering i Danmark og behovet for politisk indgriben.
Kort titelMNcontact
AkronymMNcontact
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/202001/07/2024

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.