Mini-fabrikation med hydro-formgivning

• Nielsen, Karl Brian (Projektdeltager)

Projektdetaljer

I forbindelse med formgivning af metaldele er der udviklet et koncept for væskeassisteret masivformgivning. Konceptet er udviklet og realiseret på prototypeform i løbet af 2003. Konceptet er interessant, da det teoretisk set muliggør formgivning af geometrier (vist gennem virtual processing), som ikke kan realiseres via en klassisk værktøjsopbygning. Konceptet realiseres på pladeemner med relativt små dimensioner (boksgeometri 4x4x12 mm) og med en deformationsgrad på op imod 100%. Konceptet er i 2003 testet gennem et studenterprojekt med industriel samarbejdspartner. Det forventes, at proceslayoutet kan udnyttes for endnu mindre komponenter, hvorved en utraditionel realisering af mikrokomponenter evt. kan muliggøres. (Karl Brian Nielsen, Institut for Produktion, AAU)
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato31/12/200331/12/2003