Museumssamlingen: En praktiseret og aktiv komponent i nutidens samfund

Projektdetaljer

I en tid hvor flere succesfulde museumsudstillinger baserer sig på få eller ingen originale genstande, hvor iscenesættelsen i en udstilling let overtager fortællingen fra genstandene, og hvor kassation af genstande er blevet hverdagsbeskæftigelse for samlingsmedarbejdere på museerne, har dette projekt fokus på genstande i museumssamlinger, og på at se samlingen som en aktiv og vigtig bestanddel af et museum. I dag og i fremtiden.

Museer bevarer, undersøger og formidler kulturarv og bidrager derved til den enkeltes læring og til kulturel identitet, bevidsthed og refleksion. Ifølge dansk museumslovgivning udgør samlingen en central komponent for dette arbejde. Undersøgelsen har til formål at kortlægge og analysere, hvordan nutidens museumssamling konstitueres ved en række definitioner, krav og visioner; ved forskellige interessenter i museet og i det omkringliggende samfund; og ved en række handlinger i museet. Undersøgelsen vil også rette opmærksomhed mod, om der er positioner og praktiseringer af samlingen, som ikke udfoldes i den grad, der er potentiale for og om samlingens relationer til bestemte interessenter og praksisser kan styrkes, eller måske endda nyskabes. I forlængelse heraf er ambitionen at afprøve, diskutere og reflektere over hvad der skal til, for at samlinger kan spille en aktiv og relevant rolle i museumsarbejdet og dermed i samfundet.
Projektet tager udgangspunkt i fusionsmuseet, en efterhånden typisk dansk museumskonstellation, hvor centraliserings- og effektiviseringsprocesser har medført nye betingelser, positioner og relationer for den sammenbragte samling. Studiet forventes dog også at være relevant for museumssamlinger generelt.
Problemformulering: Hvordan er samlingen positioneret og praktiseret i nutidens museum? Hvad skal der til, for at museumssamlinger kan spille en aktiv og relevant rolle i museet og i samfundet?
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/03/202328/02/2026

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

• Verdensmål 3 - Sundhed og trivsel

Emneord