Nattehimlens poetik. Studier i moderne nordisk lyrik

Projektdetaljer

"Nattehimlens poetik" handler om lyrikkens evne til at overskride grænser og sprænge de forestillinger, vi har om, hvordan verden hænger sammen. Og om de perspektiver, muligheder og udfordringer, som poesien stadig tilbyder.
    "Nattehimlens poetik" rummer tolv studier af moderne nordisk lyrik fra Edith Södergran, Tom Kristensen og Erik Lindegren til Michael Strunge, Tor Ulven og Niels Frank. Her undersøges og diskuteres de digteriske teksters rytme, billedsprog, udsigelse, form, genre, stemning og holdning, og værker, forfatterskaber og litteraturhistoriske strømninger anskues i nye og øjenåbnende sammenhænge, hvor kronologier og nationale opdelinger tages op til revision. Samtidig er der i hver af de over 100 læsninger, som bogen indeholder, fokus på den unikke oplevelse og erkendelse, som den enkelte poetiske tekst giver.
    StatusIgangværende
    Effektiv start/slut dato01/09/2007 → …

• <ingen navn>

Emneord