Pædagogers arbejde med børn og unge i fritidspædagogikken - – Fritidspædagogikkens betydning for børn og unges trivsel, udvikling og livsmuligheder

  • Hansen, Pernelle Rose (CoI (co-investigator))
  • Petersen, Kirsten Elisa (PI (principal investigator))
  • Damkjær-Ohlsen, Sebastian (CoI (co-investigator))
  • Duncan Bendix, Jennifer (CoI (co-investigator))

Projektdetaljer

Beskrivelse

Denne rapport formidler centrale resultater fra et forskningsprojekt, der har haft fokus
på fritidspædagogikkens betydning for børn og unges trivsel, udvikling og livsmuligheder.
Rapporten tager afsæt i et forskningsprojekt, der økonomisk er støttet af BUPL’s Forskningsfond, og som har forløbet over et år i perioden 2021-2023. I denne periode har pædagoger, ledere samt børn og unge bidraget med vigtig viden til at udforske, hvordan
det fritidspædagogiske arbejde rummer muligheder for at arbejde med børn og unges
trivsel, men også, hvordan det fritidspædagogiske arbejde rummer muligheder for at
skabe trivsel og forebygge oplevelser af mistrivsel.
Vi skylder både ledere, pædagoger samt de mange børn og unge stor tak for deres engagement i forskningsprojektet og deres tid i forhold til at deltage i forskningsinterview,
møder og uformelle samtaler.
Både fritidshjem/SFO samt fritids- og ungdomsklubber i flere forskellige kommuner har
bidraget til dette forskningsprojekt, men af anonymiseringshensyn nævnes institutioner
og navne ikke.
David Thore Gravesen, lektor, ph.d., VIA og Sofie Sauzet, lektor, ph.d., Københavns Professionshøjskole skal ligeledes takkes for at have brugt tid på at læse fagfællekritik af
rapporten og bragt kritiske vinkler ind i vores videre arbejdsproces.
Slutteligt skal det pædagogiske fagpanel, der har bidraget med refleksioner og forslag
til nye tiltag inden for det fritidspædagogiske område, have stor tak for deres bidrag, der
præsenteres i rapportens sidste kapitel.

Nøgleresultater

At børnene og de unge kommer og deltager på fritidshjemmet eller i ungdomsklubbbens fællesskab.
- At der er aktiviteter og legemuligheder, der er interessante og spændende for
børnene og de unge (kreativt værksted, drama/teater, musik, computerspil, sport
osv.)
- At institutionen og pædagogerne skaber plads til, at børn og unge kan være sammen med venner både i mindre og større grupper.
- At pædagogerne arbejder med at tilbyde samvær og relationer mellem pædagogerne og børnene og de unge, der er præget af åbenhed, imødekommenhed, tryghed, samvær og muligh
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/05/202101/05/2023

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 3 - Sundhed og trivsel
  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed

Emneord

  • Fritidspædagogik
  • Trivsel
  • Børns perspektiver