Ph.d.-projekt: Skole og kirke og karakteropdragelse i historisk belysning

• Andersen, Knud Erik (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Jeg undersøger: 1) Det institutionelle forhold mellem skole og kirke frem til 1975 og efterfølgende undersøger jeg 2) samarbejdsrelationen mellem skole og kirke eksemplificeret ved tre skole-kirketjenester (3 provstier). Videre undersøger jeg, 3) hvilken plads karakteropdragelsen har haft i dansk skolelovgivning, idet jeg tager mit udgangspunkt i tiden umiddelbart forud for 1814-skoleloven (primært det Reventlowske skolebillede).

I sammenhæng hermed og i form af en række nedslag knyttet til ministerielle planlægningstiltag og værdiudspil prøver jeg at finde frem til, hvilke værdier, der fra officielt side har været lagt vægt på, og som forventelig har øvet indflydelse på skolelovgivningen.

StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato19/05/201001/02/2012