Projektdetaljer
Beskrivelse
I februar 2007 offentliggjorde EU-Kommissionen sin arbejdsplan for folkesundhed,
2007. Et af punkterne i planen var efterspørgslen af evidens og redskaber til at
underbygge udformningen af EU’s politik om marketing og reklamer af føde- og
drikkevarer.1 I maj samme år kom Kommissionens strategi for ernærings-,
overvægts- og fedmerelaterede sundhedsproblematikker, hvori det konkluderes, at
marketing og reklamer har indflydelse på forbrugernes valg af føde- og drikkevarer.2 I
strategien fokuseres på et ønske om at bevare en tilgang til regulering, der lægger
vægt på frivillighed, men det understreges samtidigt, at Kommissionen i 2010 vil
evaluere området og tage stilling til, hvorvidt andre tiltag er nødvendige.3
Arbejdsplanen og strategien er grundlaget for udformningen af en ansøgning til EUKommissionens
program for sundhed og forbrugere med ønsket om medfinansiering
af Polmark-projektet, som har deltagelse fra ialt 11 EU-lande. Projektets
overordnede formål er at øge forståelsen for, hvad der har indflydelse på børns valg af
mad og drikke, at bidrage til en forbedring af europæiske børns ernæringsmæssige
status, samt at imødegå den udfordring, som overvægt og ikke-smitsomme
sygdomme stiller de europæiske medlemsstater overfor. Fokus er reklamer og
markedsføring af energirige og næringsfattige føde- og drikkevarer rettet mod børn.
Projektet koordineres af International Association for the Study of Obesity i
Storbritannien, og den danske del af projektet varetages af Suhr’s Metropolitan
University College. De øvrige partnere er: Research and Education Institute of Child
Health i Cypern, Institut de Recherche pour le Développement i Frankrig, Institute of
Public Health in the Republic of Slovenia, Universidad de Alicante i Spanien, Irish
Heart Foundation i Irland, Stockholms Lens Landsting i Sverige, University of
Masarykova i Tjekkiet, Bureau European des Unions de Consommateurs i Belgien og
Association of Polish Consumers i Polen. Projektet finansieres med 59,54% gennem
Executive Agency for Health and Consumers (EAHC). De deltagende institutioner
bidrager med de resterende omkostninger, primært i form af arbejdstimer.
2007. Et af punkterne i planen var efterspørgslen af evidens og redskaber til at
underbygge udformningen af EU’s politik om marketing og reklamer af føde- og
drikkevarer.1 I maj samme år kom Kommissionens strategi for ernærings-,
overvægts- og fedmerelaterede sundhedsproblematikker, hvori det konkluderes, at
marketing og reklamer har indflydelse på forbrugernes valg af føde- og drikkevarer.2 I
strategien fokuseres på et ønske om at bevare en tilgang til regulering, der lægger
vægt på frivillighed, men det understreges samtidigt, at Kommissionen i 2010 vil
evaluere området og tage stilling til, hvorvidt andre tiltag er nødvendige.3
Arbejdsplanen og strategien er grundlaget for udformningen af en ansøgning til EUKommissionens
program for sundhed og forbrugere med ønsket om medfinansiering
af Polmark-projektet, som har deltagelse fra ialt 11 EU-lande. Projektets
overordnede formål er at øge forståelsen for, hvad der har indflydelse på børns valg af
mad og drikke, at bidrage til en forbedring af europæiske børns ernæringsmæssige
status, samt at imødegå den udfordring, som overvægt og ikke-smitsomme
sygdomme stiller de europæiske medlemsstater overfor. Fokus er reklamer og
markedsføring af energirige og næringsfattige føde- og drikkevarer rettet mod børn.
Projektet koordineres af International Association for the Study of Obesity i
Storbritannien, og den danske del af projektet varetages af Suhr’s Metropolitan
University College. De øvrige partnere er: Research and Education Institute of Child
Health i Cypern, Institut de Recherche pour le Développement i Frankrig, Institute of
Public Health in the Republic of Slovenia, Universidad de Alicante i Spanien, Irish
Heart Foundation i Irland, Stockholms Lens Landsting i Sverige, University of
Masarykova i Tjekkiet, Bureau European des Unions de Consommateurs i Belgien og
Association of Polish Consumers i Polen. Projektet finansieres med 59,54% gennem
Executive Agency for Health and Consumers (EAHC). De deltagende institutioner
bidrager med de resterende omkostninger, primært i form af arbejdstimer.
Akronym | Polmark |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/07/2008 → 01/12/2009 |