PROCEED Research on Opportunities and Challenges in Engineering Education in Denmark

Projektdetaljer

Den øgede globalisering af produktionen, debatten omkring global opvarmning og udvikling af nye ’tekno-videnskaber’ rejser seriøse udfordringer for ingeniører. Denne strategiske forskningsalliance vil søge at give svar på, hvordan uddannelsesinstitutioner kan reagere på disse udfordringer, således at ingeniører bliver i stand til at imødekomme de udfordringer som de vil blive stillet overfor i deres profession og hvordan de kan vende disse til nye muligheder, både kommercielt og samfundsmæssigt.

Ved at analysere udfordringerne samt at identificere eksempler på ’god praksis’ i forhold til reformering af ingeniøruddannelsen – på forskellige niveauer i forskellige lande – er det Alliancens formål at tilvejebringe et solidt grundlag for forbedringer og nye initiativer, som derved kan bidrage med værdifuld input til reformering af ingeniøruddannelsen i Danmark. Alliancen vil forbinde tre vigtige forskningsfelter som sjældent forbindes på en meningsfuld måde. Det ene har fokus på ingeniøruddannelsen selv, det andet forskningsfelt fokuserer på ingeniør epistemologi og det tredje forskningsfelt har sin basis i videnskab, teknologi og samfundsstudier, samt i social og kulturel historie. Dette felt fokuserer på historiske transformationer i videnskaben knyttet til ingeniørfeltet i relation til en ny form for videnproduktion eller vidensamfund. Ved at danne en alliance mellem disse tre forskningsfelter, vil den forslåede forskning skabe synergi og interaktion der vil bidrage med vigtig og relevant viden for uddannelsesreformer og institutionelle initiativer inden for ingeniørfeltet. Disse vil blive introduceret til ingeniøruddannelsernes curriculum gennem brugerorienterede metoder.
AkronymProceed
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/201031/12/2013

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.