Reform, Democracy, and Mathematics Education. Towards a socio-political frame for understanding change in the organization of secondary school mathematics

  • Valero, Paola, (Projektdeltager)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Denne undersøgelse bringer tre opmærksomhedsfelter sammen: Først ses på reformer og forandringer i matematikundervisning og -læring; dernæst på hvordan ændringer i matematikundervisning inden for skolens organisation kan blive forstået; og endelig fokuseres på spørgsmålet om, hvordan forskning kan gennemføres ud fra et sociopolitisk perspektiv. Mere præcist er formålet med den foreliggende forskning at reformulere opfattelsen af ?The Institutional System of Mathematics Education?, ISME. I reformuleringen tages der højde for processer tilknyttet reformer, samtidig med at der anlægges en sociopolitisk indfaldsvinkel. ISME?n i dens oprindelige form er en model, som forklarer hvordan matematikundervisning og ?læring fungerer inde i selve skolen som et system, hvor mindst tre typer af aktører intervenerer: Skolelederne, gruppen af matematiklærere og læreren som individuel person i klasseværelset. Nogle af de spørgsmål, der har været bestemmende for undersøgelsen i det foreliggende arbejde, er følgende: Er ISME?n som idé et velegnet udgangspunkt for en undersøgelse af den kompleksitet, som faktisk finder sted i en skole i forhold til ændringer i matematikundervisning og ?læring? Kan denne teori ud fra et sociopolitisk perspektiv blive yderligere udviklet med henblik på at forklare, hvordan dette system fungerer, når opmærksomheden bliver rettet mod det demokratiske aspekt i en matematikundervisning under forandring?
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato31/12/200331/12/2003